× تماس با ما
4 0 نظرات 634 بازدید
تاریخ انتشار 6 روز پیش

هشتگ‌هایی که برای «پمپاژ حسرت» داغ می‌شوند!

هشتگ‌هایی که برای «پمپاژ حسرت» داغ می‌شوند!

هشتگ‌هايي که براي «پمپاژ حسرت» داغ مي‌شوند!

 

در فرآيند جنگ ادراکي، يکي از مهمترين استفاده‌هايي که اتاق فکرهاي دشمن از هشتگ‌ها مي‌کنند، ريل‌گذاري براي تحريف واقعيت است تا از اين رهگذر بتوانند اولا يک تصوير موهوم و فانتزي از خارج ايران نشان داده و ثانيا با «پمپاژ حسرت»، ملت را از داشته‌هايش غافل و مبهوت آن تصاوير موهوم کنند.

 

جنگ ترکيبي و چند لايه نظام سلطه عليه ملت ايران روز به روز ابعاد گسترده‌تري پيدا کرده و دشمن از هر ابزاري براي پيشبرد اهداف خود در اين جنگ استفاده مي‌کند.   

 

«جنگ ادراکي» به عنوان يکي از مهمترين لايه‌هاي اين نبرد تمام عيار بر پايه تاکتيک «تحريف» و در بستر رسانه‌ها و شبکه‌هاي اجتماعي مدت‌هاست که مسير نفوذ به پشت جبهه ما را در پيش گرفته و با انواع تکنيک‌هاي عمليات رواني سعي مي‌کند روايت خود را از تحولات و فرآيندهاي مختلف تثبيت کند.

به بيان دقيق‌تر؛ هدف از جنگ ادراکي دشمن عليه جمهوري اسلامي ذيل راهبرد کلان «فشار حداکثري» اين است که علاوه بر تقويت انواع فشارها و تحريم‌هاي سياسي و اقتصادي، با سياه‌نمايي و روايت وارونه از حقايق، مردم را نسبت به نظام دچار ترديد کرده و پايه‌‌هاي اعتماد عمومي را متزلزل کند.

مهمترين ابزار و بستري که در اين جنگ به خدمت گرفته شده، ظرفيت رسانه‌هاي معاند و شبکه‌هاي اجتماعي با لشگري مجهز در فضاي سايبري است که افکار عمومي داخل را نشانه گرفته است.  

در اين ميان؛ استفاده از هشتگ‌ها و کليدواژه‌هاي هدفمند، حکم گلوله‌هايي را دارد که مستقيما ذهن آحاد مردم را مورد ضربه قرار داده و افکار عمومي را مهندسي مي‌کند.

هشتگ به عنوان يک نشانه براي برجسته کردن معاني خاص در شبکه‌هاي اجتماعي مورد استفاده قرار مي‌گيرد و با توجه به عمليات طراحي شده از سوي اتاق‌هاي فرماندهي، توسط لشگر سايبري داغ يا اصطلاحا «trend» مي‌شود تا با بمباران افکار عمومي آن‌ها را در جهت تثبيت گزاره‌هاي تحريف شده خود اقناع کند.

توانمندي اين هشتگ‌ها از ترويج يک موضوع گرفته تا ايجاد الگو يا مطالبه جديد در حدي است که حتي مي‌توانند تا تعميق هويت‌هاي برساخته از شبکه‌هاي اجتماعي نيز پيش رفته و فشار جمعي در راستاي تحقق يک خواست درست يا نادرست اجتماعي و سياسي را پيگيري کنند.

فراتر از اين؛ هشتگ‌ها قابليت ايجاد گزاره‌هاي جديد براي تصويرسازي و رسيدن به اهداف آتي را نيز دارند و اساسا با اين نيت ساخته مي‌شوند که به عنوان پيشران يک حرکت اجتماعي مثبت يا منفي مورد استفاده قرار بگيرند.

در فرآيند جنگ ادراکي، علاوه بر سامان‌دهي حرکت‌هاي اجتماعي فراگير، يکي از مهمترين استفاده‌هايي که اتاق فکرهاي دشمن از هشتگ‌ها مي‌کنند، ريل‌گذاري براي تحريف واقعيت و شکل‌دهي افکار عمومي بر اساس تصويرهاي غيرواقعي است تا از اين رهگذر بتوانند اولا يک تصوير موهوم و فانتزي از خارج ايران نشان داده و ثانيا با «پمپاژ حسرت»، ملت را از داشته‌هايش غافل و مبهوت آن تصاوير موهوم کنند.   

هشتگ «زندگي نرمال» يکي از همين موارد است که به مدد لشگرهاي مجازي داغ شده و در پس ظاهري مثبت و زيبا، در دل خود چيزي جز اقرار و اعتراف به کمبودها و پمپاژ حسرت، ياس و بدبيني ندارد.

به بيان بهتر؛ چنين فرآيندهايي اينگونه کليد خورده و به نتيجه مي‌رسند که؛ ابتدا ذهن مخاطب نسبت به وضع موجودش بدبين شده و داشته‌هاي مطلوبش را نمي‌بيند، سپس عامل اين وضع موجود را نه در خود که فقط در حاکميت جستجو مي‌کند. در ادامه با تصويرسازي موهوم از بيرون، شرايط همه را بهتر از خود مي‌پندارد و نهايتا در اوج ياس و بي‌اعتمادي به نظام، لب به اعتراض ساختارشکنانه مي‌گشايد.

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/najva/post/59787
0 نظر
دسته بندی