× تماس با ما
5 0 نظرات 1993 بازدید
تاریخ انتشار 2 روز پیش

جنگنده کوثرِ امروز کابوس فردای رژیم صهیونیستی

جنگنده کوثرِ امروز کابوس فردای رژیم صهیونیستی

جنگندهِ بمب‌افکنِ ايراني کوثر وحشتي به جان اسرائيل انداخته

جنگنده کوثر، مهندسي معکوس اف 5 تايگر 

 

جت جنگنده کوثر جنگنده اي کاملا بومي و ساخت داخل است که در نقش يک هواپيماي پشتيباني نزديک مي تواند از نيروهاي زميني حمايت کند. اما براي اينکه بدانيم جنگنده کوثر چيست و چه کاربردي دارد نياز داريم تا اطلاعاتي را درباره آن بدانيم.

 

پايان دفاع مقدس، آغاز خودکفايي هوايي

جنگ که تمام شد، ايران به فکر طراحي و ساخت هواپيما افتاد. البته امير سرلشکر شهيد منصور ستاري 2 سال قبل از پايان جنگ يعني در سال 65 واحدي تحت عنوان مجتمع اوج را ساخت تا بشود جهاد خودکفايي نهاجا براي تعمير قطعات حساس و حياتي. اما همين مرکز شد محل طراحي و ساخت هواپيماهاي بومي در ايران.

 

با پايان دوران دفاع مقدس نيروهاي فني و متخصصان شروع به مهندسي معکوس و ساخت نمونه‌هاي بومي تجهيزات اصلي و حياتي کردند که پس از موفقيت در اين زمينه به سراغ طراحي و ساخت نمونه‌هاي بومي همان تجهيزات، اما مطابق با دانش روز دنيا و تهديدات پيراموني کشورمان رفتند و اين کار تا امروز نيز با قوت و جديت ادامه دارد.

 

نخستين هواپيماهاي ساخت ايران

ايران شروع کرد به ساخت هواپيماهاي ايراني از هسا درنا و تَذَرو تا صاعقه و آذرخش. اما آنچه دو سال پيش ايران در آستانه خوکفايي کامل قرار داد، ساخت جت جنگنده کوثر بود.

 

جنگنده کوثر پيشرفته‌ترين جنگنده ايراني

جنگنده بومي کوثر 30 مردادماه سال 97 با حضور امير سرتيپ حاتمي وزير دفاع، امير سرلشکر موسوي فرمانده کل ارتش، امير سرتيپ نصيرزاده فرمانده نهاجا و امير سرتيپ بني‌طرفي رئيس سازمان صنايع هوايي وزارت دفاع رونمايي شد.

 

طراحي و ساخت اين جنگنده براي ايران بسيار مهم بود؛ چراکه نشان مي‌داد تحريم‌ها عليه ايران بي اثر بوده و کشورمان با قدرت در مسير اعتلا و پيشرفت قرار دارد.

 

مشخصات فني

اويونيک

در ساخت يک هواپيما چندين بخش اهميت دارد. نخست اويونيک و يا سامانه هاي ناوبري است؛ چراکه اويونيک در کنار سازه و موتور، يکي از سه جزء اصلي جنگنده و يا هواپيماها هستند. در جنگنده بومي کوثر، اين سامانه‌ها به طور کاملا بومي طراحي شده. در اين جنگنده از سيستم هدايت و ناوبري مختص هواپيماهاي جنگي، TACAN و ترکيبي GPS/INS استفاده شده است. اين سيستم که نسخه‌ پيشرفته‌تر سيستم‌هاي VOR و DME مي‌باشد، فاصله هواپيما را از زمين و يا پايگاه دريايي با دقت بيشتر محاسبه مي‌کند. سيستم‌هاي VOR و DME تکنولوژي‌هاي بر پايه ترانسپوندر راديويي مي‌باشند که از محاسبه تاخير زماني ايجاد شده در فرستادن امواج VHF و UHF فاصله را تخمين مي‌زنند.

 

HUD (نمايشگر بالاي سر)

نمايشگرهاي HUD پنجره‌ي شيشه‌اي روبروي ديد خلبان است که اطلاعات حياتي پرواز را به صورت مداوم به خلبان نشان مي‌دهد. کاربرد اصلي اين نمايشگر نشان دادن اطلاعات مهم به خلبان بدون تکان دادن سر مي‌باشد. اين امر به کيفيت کنترل هواپيما به وسيله خلبان کمک مي‌کند و تصميم گيري و واکنش خلبان به موقعيت‌هاي مختلف را بهبود مي‌بخشد.

 

اطلاعات نشان داده شده در اين نمايشگر ارتفاع هواپيما، سرعت پرواز، اطلاعات ناوبري، اطلاعات تسليحات و ... است. اين اطلاعات به وسيله CRT، که در زير شيشه HUD کار گذاشته شده است، از پايين به بالا روي شيشه HUD ساطع مي‌شود. شيشه‌ HUD هيچ تراشه الکترونيکي در آن به کار برده نشده و صرفا يک شيشه عادي است. در مانيتور HUD اطلاعات بسيار زيادي در يک فضاي کمي به صورت کاملا منظم چيده شده است.

 

کامپيوتر بالستيک

استفاده از کامپيوتر بالستيک در محاسبه موقعيت يابي هدف، نقش مهمي دارد و جنگنده کوثر مي‌تواند تا با استفاده از سامانه کنترل آتش دقيق، هدف‌هاي مورد نظر با دقت بيشتري تخريب کند. سيستم کامپيوتر بالستيک با استفاده از اطلاعات شرايط جوي و محيطي، و کيفيت سيستم تسليحات هواپيما، اصلاحاتي در سيستم نشانه گيري جنگنده اعمال مي‌کند و موقعيت هدف را با دقت بيشتري محاسبه مي‌کند. از اين سيستم در وسايل نظامي ديگري همچون تانک و بعضي از اسلحه‌هاي اسنايپر براي بهبود هدف زني استفاده مي‌شود.

 

تسليحات

جنگنده کوثر که در واقع نمونه مهندسي معکوس شده جنگنده اف 5 تايگر بود در بُعد تسليحات نيز از همان تسليحات مشابه يعني انواع موشک هوا به هوا، سلاح هوا به سطح و مسلسل 20 ميلي متري استفاده مي کند. اين جنگنده همچنين مي‌تواند به عنوان يک بمب افکن نيز در صحنه هاي نبرد حاضر شده و با استفاده از بمب‌هاي هدايت ليزري و نوري امنيت نيروهاي خودي را تامين کند.

 

در اين جنگنده از مسيرياب‌هاي ليزري و نوري، که جديدترين تکنولوژي‌هاي موقعيت يابي در حال حاضر مي‌باشند، براي پيدا کردن مسير و انتقال اين اطلاعات به کامپيوتر محاسبه گر موشک، استفاده شده است.

 

تجهيزات مسيريابي و رادار

متخصصان صنايع دفاعي کشورمان با دانش خود و با تکنولوژي روز دنيا، يک رادار با تکنولوژي نوين RWR را طراحي کرده و بر روي کوثر نصب کرده‌اند. نحوه عملکرد اين رادار نيز به اين صورت است که که امواج ساطع شده از سيستم‌هاي راداري ديگر را تشخيص مي‌دهد. با تشخيص رادار، به خلبان خطر زير نظر بودن را اعلام مي‌کند (به نحوي مانند سيستم تشخيص سرعت پليس). اين اخطار مي‌تواند به صورت دستي و يا اتوماتيک هواپيما را از اين حالت بيرون آورد.

 

البته تکنولوژي جديد ديگري نيز در اين جنگنده وجود دارد و آن هم  رادار  IFF براي تشخيص دوست از دشمن است. اين سيستم به پايگاه نظامي و کنترل پرواز اجازه تشخيص پرنده را به عنوان دوست مي‌دهد تا به آن اجازه پرواز در آن منطقه را بدهند. بر خلاف اسم اين وسيله، اين رادار فقط قابليت تشخيص دوست را دارد و در تشخيص دشمن نقشي ندارد.

 

قابليت پرتاب چف فلر

جت‌هاي جنگنده به دليل اينکه بايد در صحنه هاي نبرد حضور داشته باشند و مراکز حساس را نابود کنند بايد علاوه بر دارابودن تسليحات و بمب هاي ويرانگر، تجهيزات دفاع از خود را داشته باشند. چف فلرها يکي از اين موارد هستند. مکانيزم عمل اين فناوري بدين صورت است که از ترکيب پودر فلزات آلومينيوم و روي ماده اي حاصل مي شود و در هنگام لزوم به صورت قطعات کوچک فيبري اطراف جنگنده ها را احاطه مي کند تا با بازتاب امواج راداري از گزند آسيب در امان بماند.

 

صندلي پرّان يا اجکت

صندلي پران يا اجکت يکي از تجهيزات مهم در تامين ايمني خلبانان است، چرا که خلبان بايد در صورت آسيب ديدن هواپيما سريعا از آن خارج شده تا زنده بماند. در اين جنگنده صندلي پران سرير استفاده شده که تکنولوژي ساخت آن کاملا بومي شده است.

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/najva/post/58401
0 نظر
دسته بندی