× تماس با ما
2 0 نظرات 2122 بازدید
تاریخ انتشار 16 - 1399/03/12

موانع ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن

موانع ارسال کمک‌های بشردوستانه برای مردم یمن

موانع ارسال کمک‌هاي بشردوستانه براي مردم يمن
 

کارشناس مسائل غرب آسيا بر اين باور است که اگر ايران با برآوردهايي که انجام مي‌دهد به اين نتيجه برسد که محاصره يمن را شکسته و اقدام به ارسال کمک‌هاي بشردوستانه کند، قطعا در اين کار درنگ نخواهد کرد.

 

 موانع ارسال کمک‌هاي بشردوستانه براي مردم يمن
در پي نياز ونزوئلا به بنزين به خاطر تحريم‌هاي آمريکا، جمهوري اسلامي ايران در پاسخ به درخواست دولت مادورو، اقدام به اعزام پنج نفتکش حامل بنزين براي اين کشور کرد که آخرين و پنجمين نفتکش نيز امروز وارد آب‌هاي ونزوئلا شد، از همان ابتدا واکنش آمريکايي‌ها را به همراه داشت و  يک مقام ارشد دولت آمريکا عنوان کرد که واشنگتن در حال بررسي اقدامات مناسب براي واکنش نشان دادن به اين اقدام ايران است. در همين راستا محمدجواد ظريف وزير خارجه ايران در نامه‌اي هشدارآميز به آنتونيو گوترش دبيرکل سازمان ملل نسبت به هرگونه اقدام از سوي آمريکا هشدار داد و سيد عباس عراقچي معاون سياسي وزير خارجه ايران با احضار سفير سوئيس در تهران به عنوان حافظ منافع آمريکا در ايران اين هشدار را از طريق وي به مقامات آمريکايي منتقل کرد. 

 

مشکل در طرف مقابلي است که يا مي‌خواهد با ايران تعامل کند يا از ايران انتظار کمک دارد

در همين رابطه «سيدهادي سيدافقهي» تحليلگر مسائل غرب آسيا در گفت‌وگويي با خبرنگار فارس در ارزيابي از عملي بودن اين درخواست عنوان کرد: اينکه آنچه ايران در ارتباط با ونزوئلا انجام داد، قابل تکرار در جاهاي ديگر است يا خير، بايد پرونده‌ها، شرايط، مناسبات، موانع، فرصت‌ها و تهديدها را بررسي کنيم.

وي با بيان اينکه بحث ونزوئلا بحث روشني بود که هر 2 کشور تحت فشار و تحريم ظالمانه آمريکا هستند، عنوان کرد: البته در ارتباط با ونزوئلا بعد از رسيدن پنج کشتي قرار بود 2 کشتي ديگر نيز اعزام شود که آمريکا اين بار از دريچه ديگري وارد عمل شد و شرکت‌هاي مالک آن 2 کشتي را تهديد به تحريم کرد و آن 2 کشتي عقب نشيني کردند، بنابراين هر اقدامي که جمهوري اسلامي ايران مي‌خواهد انجام دهد بايد چند مسئله را ارزيابي کرده و ببيند چقدر امکانپذير است و چه درجه‌اي از ريسک را بايد متحمل شود و بازتاب جهاني و برخورد جامعه جهاني و قوانين بين‌المللي با آن چگونه خواهد بود؟

 

سيدافقهي با تأکيد بر اين نکته که اصل تحريم‌ها قابل قبول نيست، اظهار داشت: همواره گفته‌ايم اين تحريم‌ها چون مبتني بر خروج غيرقانوني آمريکا از برجام بوده است، ‌بنابراين هرگونه تحريمي که بر اين خروج مترتب شده، غيرقانوني است.

 

اين تحليلگر مسائل غرب آسيا يادآور شد: مشکل اينجا نيست. ايران مي‌تواند با اين تحريم‌ها مقابله کند و جرات، جسارت و حتي سازوکارهايش را دارد، بلکه مشکل در طرف مقابلي است که يا مي‌خواهد با ايران تعامل کند يا از جمهوري اسلامي ايران انتظار کمک دارد.

 

وي با اشاره به عدم پايبندي کشورهاي اروپايي به تعهداتشان بعد از خروج آمريکا از برجام توضيح داد: مثلا چرا کشورهاي اروپايي وقتي که آمريکا از برجام خارج شد به قول خودشان عمل نکردند؟ چون آمريکا آنها را تهديد کرد. يا 2 شرکتي که قرار بود اقدام به انتقال سوخت به ونزوئلا کنند چرا از اين کار عقب کشيدند به اين خاطر که از تحريم آمريکا ترسيدند.

 

بنابراين از ناحيه جمهوري اسلامي ايران منعي نيست که بخواهد مجددا کمک‌هاي انساندوستانه به يمن يا ديگر کشورها اعزام کند يا کشتي حامل نفت خود را به چين يا کشورهاي ديگر بفرستد. طرف مقابل بايد اين شجاعت را داشته باشد که با ايران همکاري کند.

 

ويژگي‌هاي يمن

بحث يمن از چند ويژگي برخوردار است. در حال حاضر يمن عملا 2 تکه است، يمن شمالي و يمن جنوبي. هرگونه کشتي و هواپيما که مي‌خواهد متوجه يمن جنوبي شود، به اين خاطر که در اختيار سعودي‌ها و همپيمانان آن است، هيچ مخالفت، خطر و ريسک و هيچ ممانعتي به وجود نمي‌آيد، ولي اگر همين کشتي‌ها يا هواپيماها متوجه يمن شمالي بشوند که پايتختش صنعاست و در دست انصارالله و ارتش يمن و در واقع حکومت مشروعه است، چند منع وجود دارد.

 

اول اينکه يک منع قانوني دارد که شوراي امنيت سازمان ملل قطعنامه تحريم بر عليه يمن شمالي و انصارالله صادر کرده، مبني بر اينکه شما حکومت کودتاگر هستيد و تحت همين قطعنامه متاسفانه بيش از پنج سال است که عربستان سعودي اقدام به بمباران يمن مي‌کند، اگرچه در قطعنامه اجازه بمباران به عربستان داده نشده است، ولي آنها سوءاستفاده مي‌کنند.

 

 مسئله ديگر اجراي عملياتي اين کار است که آيا سعودي‌ها و آمريکايي‌ها همان اغماضي را که در ارتباط با کشتي‌هاي ونزوئلا داشتند، در اين زمينه هم خواهند داشت؟ آيا ايران مي‌تواند اقدام به ارسال مستقيم کالاهاي انساندوستانه به يمن کند و يا بايد با هماهنگي صليب سرخ جهاني و تحت عنوان کمک‌هاي انساندوستانه اين کار را انجام دهد؟

 

 يادمان نمي‌رود که جمهوري اسلامي ايران اوايل بحران يمن و محاصره اين کشور، اقدام به اعزام يک فروند کشتي حامل دارو و غذا از بندرعباس و با هماهنگي کامل صليب سرخ جهاني کرد، ولي متاسفانه با فشار آمريکا و تهديد سعودي‌ها به بمباران، اين کشتي مجبور شد مسير خودش را عوض کند و به سمت جيبوتي رفت و بارش را تخليه کرد که ظاهرا به صليب سرخ جهاني تحويل داد و حال اينکه چقدر از اين بار به دست مردم يمن رسيد يا نرسيد، بماند.

 

 اگر ايران به نتيجه رسيد که به يمن کمک ارسال کند، درنگ نخواهد کرد

 اگر مسئولان جمهوري اسلامي ايران بخواهند کاري صورت دهند بايد تمام اين محاسبات را انجام دهند. اگر بخواهند يک يا 2 يا سه کشتي و يا بيشتر اعزام کنند بايد در برآوردهاي حقوقي و قانوني و همچنين در برآوردهاي خطرات نظامي و امنيتي خود به اين نتيجه برسند که اين کار شدني است و بايد اين ريسک را کرد و اين مسير را شکست؛ همانگونه که مسير ونزوئلا شکسته شد، ايران بايد خودش را براي هرگونه حادثه، بازتاب و عکس‌العملي آماده کند.

 

 اگر ايران به اين نتيجه رسيد که ارزش اين را دارد که اگر اين مسير را شکست، يک دريچه اميد يا روزنه‌اي به سوي مردم يمن گشوده خواهد شد، مطمئن باشيد که جمهوري اسلامي ايران درنگ نخواهد کرد و اين کار را انجام خواهد داد.

 

 بنابراين وضعيت يمن با وضعيت ونزوئلا از جهاتي تفاوت دارد و بايد بازتاب‌ها و ريسک آن محاسبه شود که اگر واقعا به اين نتيجه رسيديم، حتي اگر احتمال زدن اين کشتي باشد و سعودي‌ها بخواهند کشتي را بزنند و در حقيقت آغازگر جنگ بودند ما نيز در خليج فارس در مقابل، کشتي‌ آنها را بزنيم، اين اقدام مي‌تواند صورت گيرد و احتمال آن وجود دارد.

 

 جمهوري اسلامي ايران از ابتداي بحران يمن بر حل اين بحران از طريق سياسي تأکيد و به کرات از جامعه جهاني خواست که فشارهاي بين‌المللي را براي خاتمه دادن به تجاوزات و محاصره يمن افزايش دهد. جمهوري اسلامي ايران در همين خصوص، طرحي چهار ماده‌اي براي حل بحران يمن مبتني بر آتش بس فوري، تسريع در ارسال کمک‌هاي انساني و رفع محاصره ظالمانه و انجام گفت‌وگوها بين همه گروه‌هاي يمني و تشکيل دولت فراگير ملي ارائه کرد.

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/najva/post/37380
0 نظر
دسته بندی