× تماس با ما
3 0 نظرات 1102 بازدید
تاریخ انتشار 20 - 1398/10/08

سوالاتی پیرامون FATF و دو کنوانسیون PALERMO و CFT

اين روزها کمتر کسي است که با عبارت اف اي تي اف آشنا نباشد و يا لاقل به گوشش نخورده باشد. لذا جهت روشنگري و آگاهي بيشتر مخاطبان وبسايت مصاف در قالب چند سوال به ارائه توضيحاتي در باب FATF و دو کنوانسيون تابعه آن يعني پالرمو و سي اف تي مي پردازيم:

FATF به چه معناست؟

گروه ويژه اقدام مالي موسوم به اف اي تي اف (FATF) يک سازمان بين المللي است که در سال 1989 با هدف مبارزه با پولشويي در راستاي سياست هاي توسعه بنا نهاده شده است. سازمان ياد شده در سال 2001 به کارزار مبارزه با تأمين مالي تروريسم پيوست. دبيرخانه اين سازمان در پاريس استقرار يافته است.

پالرمو PALERMO چيست؟

کنوانسيون مبارزه با جرائم سازمان يافته فراملي موسوم به پالرمو(PALERMO) در تاريخ 21 دسامبر سال 2001 در شهر پالرمو در ايتاليا به تصويب رسيد و نام پالرمو نيز از روي همين شهر گرفته شد و در تاريخ 29 سپتامبر سال 2003، براي کشور هاي عضو سازمان ملل متحد لازم الاجرا شد و تا کنون 180 کشور آن را پذيرفته اند.

تعهدات کشورهاي عضو در کنوانسيون پالرمو:

  • جلوگيري از قاچاق انسان بويژه زنان و کودکان
  • جلوگيري از قاچاق زميني، دريايي و هوايي مهاجران
  • جلوگيري از ساخت و قاچاق سلاح گرم و اجزاي آن

سي اف تي (CFT) چيست؟

کنوانسيون مبارزه با تامين مالي تروريسم موسوم به سي اف تي(CFT) يک کنوانسيون بين‌المللي است که در سال 1999 به منظور مقابله با تأمين مالي تروريسم توسط سازمان ملل متحد تصويب شده‌است. تصويب اين لايحه از جمله شرايط حذف دائم ايران از ليست سياه FATF يا گروه ويژه اقدام مالي عليه پول‌شويي است.

ايران هم اکنون در چه مرحله اي از پذيرش FATF قرار دارد؟

به نقل از دبير تشخيص مصلحت نظام، «دولت 39 مورد از 41 توصيه fatf را عمل کرده، ولي دبيرخانه fatf تنها پنج مورد آن‌ها را قبول کرده اند. الان پرونده‌هاي بسياري روي ميز دبيرخانه fatf در مورد کارکرد‌هاي مثبت ايران وجود دارد. از فعاليت دولت ايران که فقط پنج مورد را صددرصدي و يازده مورد را هم تا حدي قبول کرده اند، ولي بقيه موارد را نپذيرفته اند. چرا حالا اين دو لايحه را مطرح مي‌کنند؟ اگر شما واقعاً قصد همکاري با ايران را داريد، ابتدا اين پرونده‌ها و توصيه‌هاي شما که ايران به آن‌ها عمل کرده است، قبول کنيد، بعد ايراد بگيرد که چرا ايران آن دو کنوانسيون را معطل کرده است. دوم آنکه شما نمي‌توانيد به ما اجبار کنيد چرا موضوع را معطل کرده ايد؟ شما ابتدا بايد ابهامات و سوالات ما را پاسخ و تضمين دهيد از اين اطلاعات سوءاستفاده نخواهيد کرد؛»

چرا برخي از کارشناسان مخالف پيوستن ايران به قرارداد موسوم FATF  هستند؟

  • به نقل از دکتر محسن رضايي، تعدادي از اعضاي مجمع تشخيص اين نگراني را دارند که با وجود تحريم‌هاي اقتصادي، ممکن است از پيوستن ايران به اين کنوانسيون بين المللي سوء استفاده و به معيشت مردم آسيب وارد شود. چون اين گروه از اعضاي مجمع معتقدند ما همين الان با دور زدن تحريم‌ها اقتصاد کشور را اداره مي‌کنيم. اگر اين اطلاعاتي که در پيوستن به fatf ،پالرمو و cft و اين تشکيلاتي که وجود دارد بخواهد مورد سوءاستفاده دشمنان و آمريکا قرار بگيرد، قاعدتا مشکلات اقتصادي ما بيشتر خواهد شد. به همين دليل سوال کرده بودند از دولت که شما براي اين چه کار مي‌کنيد؟
  • همچنين برخي از اعضا در مجمع مي‌گويند ما نگران اين هستيم که ما را در يک دالان و تونل بدون انتها قرار بدهند و پس از تصويب چهل و يک توصيه، بار ديگر توصيه‌هاي جديدي براي ما قرار بدهند و بايد به آن توصيه‌ها هم عمل کنيم! لذا آنها ممکن است ما را پنج، شش سال دنبال خودشان بدوانند و آن امتياز‌هايي که به کشور‌هاي ديگر داده اند، به ما ندهند. استدلالشان اين است که در آن چيز که fatf براي ايران نوشته است، واژه next step آمده که اين معني را مي‌دهد، اگر شما به اين چهل و يک توصيه عمل کرديد، بعد بياييد درباره مرحله‌ي بعد با يکديگر صحبت کنيم!
  • برخي از کارشناسان و منتقدان پيوستن ايران به سازمان مزبور بر اين باورند که بندهايي که در اين نوع قراردادها وجود دارد به دکترين نظامي ايران لطمه وارد مي سازد و در آينده براي کشور مشکل ساز خواهد شد، چرا که تعريف آنها از پولشويي و تروريسم با قوانين داخلي کشور متفاوت است و همين امر در آينده مشکلاتي را بوجود خواهد آورد.
  • برخي از کارشناسان ديگر پذيرفتن اين کنوانسيون ها را نوعي خود تحريمي و به واقع مخدوش ساختن استقلال کشور قلمداد مي کنند چرا که ابزارهاي نظام سلطه که از قضا با ايران اسلامي دشمني کينه توزانه دارند پذيرفته که خود مغاير با قانون اساسي کشور به حساب مي آيد.
  • از جمله علل ديگري که مانع پذيرفتن اين قرارداد از سوي ايران مي شود تعريف متفاوت ايران و غرب از مصاديق تروريست مي باشد بگونه اي که غرب و بويژه آمريکا، حزب الله لبنان، حماس و در کل جريان مقاومت در منطقه غرب آسيا را از مصاديق تروريست مي شناسند و اين خود محل اشکال و چالش جدي ميان ايران و غرب مي باشد بگونه اي که برخي يکي از اهداف اصلي قرارداد حاضر نشانه گرفتن حمايت ايران از حزب الله لبنان مي باشد.
  • برخي از موافقان قرارداد حاضر مطرح مي کنند که به محض مخدوش شدن حقوق ايران، مي توانيم از قرارداد خارج شويم حال آنکه علاوه بر بار رواني و تبليغاتي خروج از چنين قراردادي مي تواند اين ذهنيت را براي جامعه جهاني ايجاد نمايد که ايران قصد تامين مالي تروريسم را در ذهن مي پروراند. و از سوي ديگر به محض اعلام خروج، درخواست خروج يک سال بعد در دستور کار قرار مي گيرد و اين خود انگيزه اي مي شود تا کشورهاي عضو اف اي تي اف در مدت ياد شده از انجام هيچ اقدامي بر عليه کشور متقاضي خروج دريغ نورزند و اين دقيقاً به سان پذيرش برجام و يا حتي بدتر از آن است؛ بطوريکه با خروج آمريکا از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام، کشورهاي باقيمانده تحت چنين شرايطي که هيچ يک از کشورهاي عضو به تعهدات خويش عمل ننموده اند ليکن همچنان خواهان حضور ايران در برجام و عمل به تعهدات بصورت يک طرفه بوده و هستند.

حال انتظار است با عنايت به اينکه ايران هيچ نفعي از توافق برجام حاصل ننمود و حتي تيم مذاکره کننده نيز بر اين امر واقف است، لذا قراردادي ديگر را با ترس از تحريم هاي واهي بيشتر بر خويش تحميل ننماييم که من بعد تبعات پذيرش قراردادي جديد بر توافق پيشين افزوده شود. اميد است که مسئولان ذيربط به جاي اتلاف وقت و  بازيچه قرار دادن افکار و اذهان جامعه و ايجاد ذهنيتي به نام گره زدن حل مشکلات معيشتي با قراردادهاي کذايي، چاره اي اساسي براي رفع مشکلات معيشيتي مرم بيانديشند.

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/najva/post/32656
0 نظر