×
( ! ) Notice: Undefined variable: menuPostList in C:\inetpub\Customers\Masaf\masaf.ir\index.php on line 38
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0003406384{main}( )...\index.php:0

( ! ) Warning: Invalid argument supplied for foreach() in C:\inetpub\Customers\Masaf\masaf.ir\index.php on line 38
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0003406384{main}( )...\index.php:0
تماس با ما
2 0 نظرات 605 بازدید
تاریخ انتشار 16 - 1398/10/12

آیا می‌توانیم از معماری غربی الگو بگیریم؟

آیا می‌توانیم از معماری غربی الگو بگیریم؟

در عمران شهري نبايد سازمان و ساختمان‌ها پيروي از شکل و شمايل و نمادهاي بيگانگان کنند. مثلاً خانه‌ها را طوري بسازيم که آن‌ها مي‌سازند. اين تبعيت در ساخت‌وساز در شکل بروني و دروني ساختمان، روش نمادهاي شهري، خيابان‌ها، آنچه از آن به شکل، شمايل، روش و به‌طورکلي سيره مي‌توان تعبير کرد، نبايد اتفاق بيفتد و تبعيت و الگوگيري از سيره شهرسازي آن‌ها شرعاً براي ما ممنوع است. 

 مراد از «عدوّ» در قرآن کريم و در زبان ائمه اطهار(عليهم السلام) غير مُسلِم است: «کل غير مسلمٍ عدوّ».

 البته مشکلي ندارد که با عدوّ معامله اقتصادي داشته باشيم، از آن‌ها بخريم و به آن‌ها بفروشيم، اما اقتباس فرهنگي نداريم.

 اقتباس اگر به اين معنا باشد که اگر چيز خوبي آن‌ها داشتند ما هم از روش خوب آن‌ها استفاده کنيم، اشکالي نداريم اما اگر چيزي شعار آن‌ها شد، يعني نماد آن‌ها شد و نشان‌دهنده هويت فرهنگي آن‌ها باشد مشکل دارد؛ چراکه در روايت مي‌گويد: «لَا تُشَاکلُوا بِمَا شَاکلَ أَعْدَائِي» و اين اشاره به آن نمادها و شکل و سيره‌هايي است که هويت آن جامعه را بازگو مي‌کند.

 خب شما اگر بخواهيد از هويت جامعه آن‌ها تبعيت کنيد، هويت شما به تدريج ذوب در هويت آن‌ها خواهد شد. يک چيزهايي نماد هويت آن‌ها است و نماد هويت آن‌ها را نمي‌توان گرفت. بله يک وقت آن‌ها سخن حکمت‌آميزي گفته‌اند، عيبي ندارد که آن سخن نقل شود.

 شبهه ايجاد نشود، تکنولوژي مانند مترو، ماشين، دوچرخه و غيره نماد آن‌ها نيست؛ ما علم و سيره خوب را از آن‌ها مي‌گيريم.

«حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ قَالَ حَدَّثَنَا مُحَمَّدُ بْنُ الْحَسَنِ الصَّفَّارُ عَنِ الْعَبَّاسِ بْنِ مَعْرُوفٍ عَنِ الْحُسَينِ بْنِ يزِيدَ النَّوْفَلِي عَنِ السَّکونِي عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ(ع) قَالَ:‌ أَوْحَي اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ إِلَي نَبِي مِنْ أَنْبِيائِهِ قُلْ لِلْمُؤْمِنِينَ لَا تَلْبَسُوا لِبَاسَ أَعْدَائِي وَ لَا تَطْعَمُوا طَعَامَ أَعْدَائِي وَ لَا تَسْلُکوا مَسَالِک أَعْدَائِي فَتَکونُوا أَعْدَائِي کمَا هُمْ أَعْدَائِي.»
 من لا يحضره الفقيه، ج‏1، ص: 252. علل الشرائع، ج‏2، ص: 348.

 در هر دو جا ما اختصاص مي‌فهميم؛ يعني اضافه «ما شاکَل» يا اضافه «مسالِک» به «اَعداء» يعني «ما اختَصّ به الاَعداء» يعني آنچه مخصوص آن‌هاست. اين «مسالِک الاَعداء»، «مطاعم الاَعداء» و «ملابس الأعداء» مي‌شود. چون «ما يَختَصُّ بِهِم» هست، نشانه هويت و مسلک آن‌هاست. وقتي نشانه مسلک آن‌ها را پذيرفتيم به تدريج در ما اثر مي‌کند و به تدريج مسلک آن‌ها را در زندگي‌مان جاري مي‌کنيم؛ بنابراين در عمران شهري بايد رعايت شود و آنچه مختص به آن‌ها و نماد هويت ويژه آن‌هاست را نبايد در عمران شهري مورد بهره‌برداري و استفاده قرار دهيم زيرا از آن نهي شده است. 
 آيت الله اراکي | فقه نظام عمران شهري، جلسه 1، 95/07/01. 

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/memari/post/32806
0 نظر
دسته بندی