× تماس با ما
4 0 نظرات 477 بازدید
تاریخ انتشار 16 - 1398/10/29

ارث بردن انبیاء از یگدیگر طبق آیه ی 248 سوره ی بقره (رد ادعای باطل عدم ارث به جا گذاشتن انبیاء) به تصریح تفاسیر مخالفین شیعه

ارث بردن انبياء از يگديگر طبق آيه ي 248 سوره ي بقره (رد ادعاي باطل عدم ارث به جا گذاشتن انبياء) به تصريح تفاسير مخالفين شيعه

 وقَالَ لَهُمْ نِبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْکِهِ أَن يَأْتِيَکُمُ التَّابُوتُ فِيهِ سَکِينَةٌ مِّن رَّبِّکُمْ وَبَقِيَّةٌ مِّمَّا تَرَکَ آلُ مُوسَى وَآلُ هَارُونَ تَحْمِلُهُ الْمَلآئِکَةُ إِنَّ فِي ذَلِکَ لآيَةً لَّکُمْ إِن کُنتُم مُّؤْمِنِينَ

 سوره ي بقره،آيه ي 248

 و پيامبرشان به آنها گفت: «نشانه حکومت او ، اين است که ( صندوق عهد ) به سوي شما خواهد آمد. ( همان صندوقي که ) در آن ، آرامشي از پروردگار شما ، و يادگارهاي خاندان موسي و هارون قرار دارد در حالي که فرشتگان ، آن را حمل مي کنند. در اين موضوع ، نشانه اي ( روشن ) براي شماست اگر ايمان داشته باشيد.

 در مورد { وَقَالَ لَهُمْ نِبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْکِهِ أَنْ يأتيکم التابوت} تابوتي بود که خداوند آن را بر آدم نازل کرده بود و در آن عکس هاي انبياء بود و بني اسرائيل با آن تابوت بر دشمنانشان غلبه مي کردند .....

 الوجيز في تفسير الکتاب العزيز،ص179 ط دار القلم

 برخي از اهل تاويل گفته اند که تابوت از دوره ي موسي و هارون در نزد بني اسرائيل بود و آن را به ارث برده بودند .....

 تفسير الطبري،ج4،ص459 ط دار هجر

 در مورد { وَقَالَ لَهُمْ نَبِيُّهُمْ إِنَّ آيَةَ مُلْکِهِ أَنْ يَأْتِيَکُمُ التَّابُوتُ} قصه ي تابوت اين است که خداوند تابوتي را بر آدم نازل کرد که در آن عکس هاي انبياء بود و از شاخه ي شمشاد ساخته شده بود و حدود سه ذراع در دو زراع بود و اين تابوت در نزد حضرت آدم بود تا اينکه از دنيا رفت و پس از آن شيث نبي آن را به ارث برد و سپس اولاد و فرزندان حضرت آدم آن را به ارث بردند تا اينکه به حضرت ابراهيم رسيد و سپس پيش حضرت اسماعيل بود چون او بزرگ ترين فرزندش بود و سپس در نزد يعقوب بود و سپس در قوم بني اسرائيل بود و حضرت موسي در آن تورات و بعضي وسايلش را قرار مي داد و اين تابوت در نزد حضرت موسي بود تا اينکه از دنيا رفت .....

 تفسير البغوي،ج1،ص298 ط دار طيبة

 اصحاب اخبار گفته اند که خداوند بر حضرت آدم تابوتي را نازل کرد که در آن تصاوير انبياء از فرزندانش بود و فرزندان حضرت آدمآن را به ارث بردند تا اينکه به حضرت يعقوب رسيد و سپس در دستان بني اسرائيل باقي ماند و هرگاه در چيزي دچار اختلاف مي شدند،تابوت سخن مي گفت و بين آن ها حکم مي کرد و هنگامي که در جنگ ها حاضر مي شدند آن را در جلوي خود حمل مي کردند و به واسطه ي آن بر دشمنشان غلبه مي کردند.

 تفسير الرازي،ج6،ص1506 ط دار الفکر

 و قصه ي تابوت بر اساس آن چه علماي سير و اخبار بيان کرده اند اين است که خداوند تابوتي را حضرت آدم نازل کرد که در آن تصاوير انبياء بود و تابوتاز چوب شمشاد بود و اندازه اش سه ذراع در دو زراع بود.تابوت در نزد حضرت آدم بود تا اينکه به حضرت شيث نبي رسيد و سپس فرزندان حضرت آدم آن را به ارث بردند تا اينکه به حضرت ابراهيم عليه السلام رسيد و سپس در نزد حضرت اسماعيل بود چون او بزرگ ترين فرزندان حضرت ابراهيم بود و سپس به يعقوب نبي رسيد و سپ در بين بي اسرائيل بود تا اينکه به حضرت موسي رسيد و ايشان تورات و برخي وسايلش را در آن مي گذاشت و تابوت در نزد او بود تا اينکه از دنيا رفت و در بين انبياء بني اسرائيل به همين ترتيب منتقل شد تا زمان اشمويل نبي .....

 تفسير الخازن،ج1،ص181 ط دار الکتب العلمية

 شيث عليه السلام آن تابوت را به ارث برد و فرزندانش پس از او آن را به ارث بردند تا اينکه به ابراهيم نبي رسيد و سپس اسماعيل و سپس يعقوب تا اينکه به حضرت موسي رسيد و حضرت موسي تورات و برخي اشياء مقدس را در آن تابوت مي گذاشت و انبياء بني اسرائيل آن تابوت را به ارث بردند و از آن براي مقابله با دشمنان کمک مي گرفتند و به واسطه ي آن طلب شفا و بهبودي مي کردند .....

 بيان المعاني،ج5،ص214 ط مطبعة الترقي
 

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafofogh/post/33279
0 نظر