× تماس با ما
2 0 نظرات 266 بازدید
تاریخ انتشار 14 - 1398/10/27

ارث بردن انبیاء مطابق آیه ی 6 سوره ی مریم (رد ادعای باطل مخالفین شیعه مبنی بر عدم ارث به جا گذاشتن انبیاء) بر اساس تفاسیر معتبر مخالفین شیعه

ارث بردن انبياء مطابق آيه ي 6 سوره ي مريم (رد ادعاي باطل مخالفين شيعه مبني بر عدم ارث به جا گذاشتن انبياء) بر اساس تفاسير معتبر مخالفين شيعه

 وإِنِّي خِفْتُ الْمَوَالِيَ مِن وَرَائِي وَکَانَتِ امْرَأَتِي عَاقِرًا فَهَبْ لِي مِن لَّدُنکَ وَلِيًّا (5) يَرِثُنِي وَيَرِثُ مِنْ آلِ يَعْقُوبَ وَاجْعَلْهُ رَبِّ رَضِيًّا (6)

 سوره ي مريم،آيه ي 5و6

 {حضرت زکريا گفت} و من پس از خويشتن از بستگانم بيمناکم و زنم نازاست پس از جانب خود ولى [و جانشينى] به من ببخش (5) که از من ارث برد و از خاندان يعقوب [نيز] ارث برد و او را اى پروردگار من پسنديده گردان (6)

??نگاهي به نظرات برخي مفسران مخالفين شيعه:

 سفيان ثوري در مورد آيه گفته است که منظور حضرت زکريا اين است که از من ارث مالي ببرد و از آل يعقوب نبوت را به ارث ببرد.

 تفسير سفيان الثوري،ص181 ط دار الکتب العلمية

 (محقق کتاب مي نويسد): و اين قول ابن عباس و ابي صالح و حسن بصري و سدي و زيد بن اسلم و مجاهد و شعبي و ضحاک است همانطور که در تفسير طبري ذکر شده است.

 تفسير سفيان الثوري،ص181 ط دار الکتب العلمية

 و عکرمه گفته است : منظور اين است که حضرت زکريا گفته است اموالم را ارث ببرد و از آل يعقوب نبوت را ارث ببرد و ضحاک نيز چنين گفته است.

 تفسير السمرقندي،ج2،ص318 ط دار الکتب العلمية

 يکي از وجوه در معناي آيه اين است که منظور اين است که حضرت زکريا گفته است مالم را ارث ببرد و از آل يعقوب نبوت را ارث ببرد و ابوصالح اينطور گفته است.

 تفسير الماوردي،ج3،ص355 ط دار الکتب العلمية

و در مورد منظور ارث در آيه مفسرين و علماء اختلاف کرده اند و حسن بصري گفته است يعني مال من را به ارث ببرد و از آل يعقوب نبوت و جانشيني را ارث ببرد.

 تفسير البغوي،ج5،ص218 ط دار طيبة

 در مورد منظور از ارث در آيه چهار قول وجود دارد و يکي از آن ها اين است که حضرت زکريا گفته است مالم را به ارث ببرد و از آل يعقوب نبوت را به ارث ببرد.عکرمه از ابن عباس اين را روايت کرده است و ابوصالح هم چنين گفته است.

 زاد المسير في علم التفسير،ص 877 ط المکتب الاسلامي

 و در مورد منظور ارث در آيه اختلاف شده است و ابن عباس و حسن بصري و ضحاک گفته اند که منظور در هر دو جا وراثت مال است.

 اللباب في علوم الکتاب،ج13،ص13 ط دار طيبة

 و در مورد معناي وراثت اختلاف شده است و از ابن عباس و حسن بصري و ضحاک گفته شده است که منظور وراثت مال است.

 تفسير النيسابوري،ج4،ص470 ط دار الکتب العلمية

 و داود بن ابي هند از حسن بصري نقل کرده است که حسن بصري گفته است آيه يعني اين که مالم را به ارث ببرد و نبوت را از آل يعقوب ببرد.

 معاني القرآن للنحاس،ج4،ص311 ط جامعة ام القري

 ابن عباس در مورد آيه گفته است يعني اين که مالم را به ارث ببرد و از آل يعقوب نبوت را به ارث ببرد.

 عمدة القاري،ج16،ص20 ط دار الفکر

 ابن عباس و مجاهد و قتادة و ابوصالح گفته اند که حضرت زکريا ترسيد که ديگران مالش را به ارث ببرند .....

 تفسير ابن عطية،ج4،ص4 ط دار الکتب العلمية

 اکثر مفسرين بر اين اعتقاد هستند که منظور وراثت مال است .....

 تفسير ابن عطية،ج4،ص5 ط دار الکتب العلمية

فاطميه

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafofogh/post/33233
0 نظر
دسته بندی