× تماس با ما
0 0 نظرات 273 بازدید
تاریخ انتشار 12 - 1399/09/17

صحبت های محسن رجب پور، تهیه کننده و رئیس صنف حوزه موسیقی درباره مهاجرت خوانندگان

صحبت های محسن رجب پور، تهیه کننده و رئیس صنف حوزه موسیقی درباره مهاجرت خوانندگان

 

محسن رجب‌پور: افزايش قيمت دلار و اعمال محدوديت‌ها دو عامل مهمِ مهاجرت خوانندگان هستند. 

 

در 30 سال گذشته از نزديک ديده‌ام که به علل سليقه شخصيِ مديرکل دفتر موسيقي و البته برخي فشارهاي بيروني؛ مرکز موسيقي هميشه دچار اُفت و خيز بوده و هست. 

 

در همين سال‌هاي 1395 و 1396، بيش از 75 درصدِ موسيقي که مردم در طول سال مي‌شنيدند، آثاري بوده که داراي مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي بوده است. اما در حال حاضر اين آمار به کمتر از 23 درصد رسيده است.

 

هنرمند ذاتا آدمي متفاوت است. من يا شما توانِ آهنگسازي نداريم. اما کساني هستند که ذوق و قريحه‌اش را داشته‌اند و با پرورشِ اين ذوق، آثار بسياري خلق کرده‌اند.

 

نوع رفتار با اين هنرمندان بايد متفاوت باشد. حالا بايد ديد که چه مي‌شود که هنرمند خسته شده و تصميم به مهاجرت مي‌گيرد. 

 

برخي از خوانندگان هستند که در اين مملکت زندگي مي‌کنند اما خواننده‌ي کمپاني‌هاي امريکايي هستند. از داخل همين مملکت ارتزاق مي‌کنند و به خودشان هم زحمت گرفتن مجوز نمي‌دهند. براي توليد هر آهنگ‌شان 5 تا 10 هزار دلار دستمزد مي‌گيرند. در کنارش هم پول هنگفتي براي ساخت موزيک ويديويي با پروداکشني بزرگ را مي‌گيرند. همه جا هم محبوب هستند. از آنها بپرسي دفتر موسيقي کجاست اصلا نمي‌دانند و برايشان مهم نيست.

 

روزي از من پرسيدند که اگر شما مديرکل دفتر موسيقي بودي، چه کساني را به عنوان شوراي کارشناسي موسيقي و شعر انتخاب مي‌کردي؟

کساني را انتخاب مي‌کردم که حداقل 10 آهنگ يا شعر يا ترانه‌ي معروف در رزومه‌شان داشته باشند. ما کارشناساني را در شوراي شعر داشته و داريم که هنرمندان بسيار با سوادي بوده‌اند، اما ديدگاهِ اين کارشناسان با ديدگاه جوانان و نوجوانانِ امروزِ جامعه در يک مدار قرار نمي‌گيرد. 

 

متاسفانه در حالا حاضر در آثاري که در زمينه موسيقي پاپ توليد مي‌کنيم، ما امکان استفاده از ساده‌ترين واژه‌ها را نداريم؛ براي مثال اگر در ترانه‌اي واژه‌ي «روتين» يا «سوژه» باشد، به آن ترانه مجوز نمي‌دهند. اين فشارها باعث مي‌شود که جوان اين جامعه را دودستي به کمپاني‌هاي خارجي تقديم کنيم. 

 

جمله‌ي «منو سياه نکن، خودم زغال فروشم» مجوز نمي‌گيرد. اين اصطلاح از چندين سال پيش در فرهنگ گفتاريِ مردم بوده و هست؛ چرا نبايد چنين چيزي مجوز داشته باشد؟

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafmusic/post/60491
0 نظر
دسته بندی