× تماس با ما
1 0 نظرات 115 بازدید
تاریخ انتشار 10 روز پیش

معرفی کتاب «موسیقی عاشورا»

معرفی کتاب «موسیقی عاشورا»

 

کتاب «موسيقي عاشورا» نوشته تورج زاهدي اثري پژوهشي و تحقيقي درباره نواها و نغمه‌هاي مورد استفاده در روز عاشوراست، که توسط انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

 

وقتي که دهه عاشورا آغاز مي‌شود، همه ما، بي‌توجه به اين‌ که ميزان تعهد و تقيّد و صاحب قدمي‌مان چقدر است، گوش جان به نوحه‌هايي مي‌سپاريم که در رثاي سرور شهيدان حسين بن علي(ع) خوانده مي‌شود، و حتي با آن‌ها دم مي‌گيريم و ترجيع‌‌بندها را تکرار مي‌کنيم. اين گونه مراثي که همگي به کمک موسيقي و در دستگاه‌ها و مقام‌هاي موسيقايي بيان مي‌شود، از کودکي در ضمير ناخودآگاه ما نقش مي‌بندند و در تمامي عمر، همراه و در ياد ما باقي مي‌مانند.

 

همه مي‌دانند که نقش صداي خوش، الحان خوش‌نوا، اجرا و آواز استادانه، کلمات دلکش و گويا و حتي سازهاي مناسب، در سهيم کردن شيفتگان و عاشقان سرور شهيدان بسيار حائز اهميت است. زيرا اگرچه شيعيان به خودي خود نسبت به حسين بن علي(ع) ارادت خاصي دارند، ولي روضه‌خواني و نوحه‌خواني‌هاي مناسب به‌ بروز و ظهور اين احساسات عاشقانه بسيار کمک مي‌کند. کتاب موسيقي عاشورا نوشته تورج زاهدي است که به همت پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامي توسط انتشارات سوره مهر در سال 1388 منتشر شده است.

 

اين کتاب، اثري پژوهشي و تحقيقي درباره نواها و نغمه‌هاي مورد استفاده در روز عاشوراست. مؤلف آن تحقيقات جامعي درباره روضه‌خواني، نوحه‌خواني و تعزيه انجام داده و به اهميت استفاده از موسيقي سنتي و محلي در موسيقي مذهبي اشاره مي‌کند.

 

موسيقي عاشورا شامل يک مقدمه با عنوان نگاه تاريخي و مطالبي با سرفصل‌هاي موسيقي مذهبي،‌ نقدي بر قطعه عاشورا براي پيانوي تنها؛ اثر جواد معروفي، پي‌نوشت‌ها، نت‌ها و همچنين منابع براي عاشورا و موسيقي است.

 

زاهدي در بخشي از فصل موسيقي مذهبي نوشته است:

 

هنر روضه‌خواني به دليل ارتباط تنگاتنگي که با شهادت امام حسين(ع) دارد، هميشه توسط اهل منبر و موعظه اجرا مي‌شود. همچنين از آن‌جا که اجراي هنر روضه‌خواني به هنر آوازخواني بستگي تام دارد، اهل منبر مي‌کوشند که هنر آوازخواني و به تبع آن، همه گوشه‌هاي رديف آوازي موسيقي ايران را فرا بگيرند تا در اجراي اين هنر، کاملاً موفق از عهده برآيند و تأثير بيشتري بر شنونده بگذارند. پيرو اين خواسته، اهل منبر به هنر موسيقي روي مي‌آورند و به آموختن گوشه‌هاي پيچيده رديف آوازي ايران اقدام مي‌کنند. بنابراين لازم مي‌آيد که آن‌ها به گونه‌اي حرفه‌اي(نه لزوماً در حد آوازخوانان حرفه‌اي ايران) بر هفت دستگاه و پنج آواز موسيقي اصيل که روي هم رفته دوازده لحن(يا مايه و مقام) را در موسيقي رديفي و دستگاهي تشکيل مي‌دهند، تسلط يابند.

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafmusic/post/59338
0 نظر
دسته بندی