× تماس با ما
0 0 نظرات 141 بازدید
تاریخ انتشار 15 - 1399/04/21

کارل اُرف؛ مبتکر علمی‌ترین متدهای آموزش موسیقی

کارل اُرف؛ مبتکر علمی‌ترین متدهای آموزش موسیقی

 

کارل اُرف آهنگساز آلماني و مدرس سرشناس موسيقي به شمار مي‌رود که به خاطر نوآوري در آموزش موسيقي کودکان به شهرتي جهاني دست يافت، وي همچنين خالق اثري به نام کارمينا بورانا از زيباترين آثار آواز کلاسيک جهان است.

 

رل هاينريش ماريا اُرف در 10 ژوئيه 1895 ميلادي در مونيخ و در خانواده اي نظامي ديده به جهان گشود، البته اگرچه خانواده وي در زمينه امور نظامي سابقه طولاني داشتند اما در زمينه موسيقي هم فعال بودند و کارل شاهد ساخته شدن آهنگ هاي بسياري در خانه بود. پدرش پيانو و سازهاي زهي مي‌نواخت و مادرش در نوازندگي پيانو متبحر بود. کارل نخستين درس‌هاي نوازندگي پيانو را در پنج سالگي از مادرش فراگرفت، 2 سال بعد شروع به نواختن ويولنسل کرد. پس از طي مرحله دبستان براي آموختن موسيقي به آکادمي موسيقي مونيخ رفت. پس از آن به‌خاطر جنگ جهاني اول به سربازي رفت و پس از جراحات بسيار بازگشت و در اپراي مانهايم مشغول‌به‌کار شد. اين موسيقيدان بزرگ نخستين اثر خود را در 16سالگي منتشر کرد و از دانشگاه مونيخ فارغ التحصيل شد و پس از آن شروع به تجربه کردن در شاخه‌هاي مختلف موسيقي شد. ارف از 1925 ميلادي تا آخر عمرش، سرپرستي «مدرسه ژيمناستيک، رقص و موسيقي» را در مونيخ بر عهده داشت.  

 

کارل اُرف و نوآوري در آموزش موسيقي به کودکان
اين هنرمند برجسته آلماني مبتکر شيوه خاصي براي آموزش موسيقي به کودکان بود که به کلاس‌هاي موسيقي ارف معروف است. در اين کلاس‌ها مفاهيم اوليه موسيقي شامل: نت ها، کشش‌ها و نواختن سازهاي بلز و فلوت ريکوردر به شيوه اي ساده به کودکان آموزش داده مي شود در واقع شيوه اي که اين موزيسين نامدار براي آموزش کودکان انتخاب کرد، اُرف شول‌وِرک نام داشت. او معتقد بود که يادگيري در کودکان، در قالب بازي و حرکت ميسر مي شود و ارف شول‌ورک ديدگاهي براي آموزش عناصر موسيقي و حرکت است. اين متد امروزه در بسياري از کشورها به شکل توسعه‌يافته و گسترده‌اي براي آموزش موسيقي استفاده مي‌شود. او بر اين باور بود که از ابتدا، کودکان علاقه مند به مطالعه نيستند. آنها بيشتر بازي مي کنند و اگر شما علاقه خود را در قلب خود داشته باشيد، آنها به شما اجازه مي دهند تا در حالي که بازي مي کنند، ياد بگيرند؛ آنها متوجه خواهند شد که آنچه که آنها به دست آورده اند، بازي کودک است.

 

همچنين معتقد بود که يادگيري در کودکان، در قالب بازي و حرکت ميسر مي شود و ارف شول‌ورک ديدگاهي براي آموزش عناصر موسيقي و حرکت است. کودکان در اين دوره با روشي شاد، مباني موسيقي و نواختن سازهاي بلز و فلوت ريکوردر را فرامي‌گيرند. گاه در کنار اين 2 ساز، ساز طبلک هم براي درک ريتميک کودکان آموزش داده مي‌شود. اين باعث مي‌شود که پس از گذراندن دوره ارف، ساز تخصصي‌شان را بهتر و راحت‌تر ياد بگيرند. اکثر آموزش‌هاي اين دوره به‌صورت بازي و فعاليت‌هاي دسته‌جمعي صورت مي‌گيرد. در حين گذراندن دوره ارف، بچه‌ها با سازهاي مختلف آشنا شده و توسط مدرس جهت انتخاب ساز استعداديابي مي‌شوند. در کلاس درس ارف، معلم مانند يک رهبر کار مي کند. اگر معلم يک ترانه را انتخاب کرد، بعضي از دانش آموزان به عنوان نوازنده انتخاب خواهند شد در حالي که بقيه کلاس ها با هم بخوانند.

 

با استفاده از رويکرد ارف، دانش آموزان ريتم، ملودي، هماهنگي، بافت، شکل و ساير عناصر موسيقي را ياد مي گيرند. دانش آموزان اين مفاهيم را با صحبت کردن، آواز خواندن، حرکت، بازيگري و ابزار آلات ياد مي گيرند. اين مفاهيم آموخته شده، به دنبال راه هاي ديگري براي جستجوي بيشتر خلاقيت مانند بداهه نوازي يا آهنگ سازي خود است. در روش کارل ارف بيشتر از ابزارهايي مانند زيلو فون، متال فون و گلوکن اشپيل  استفاده مي شود. در اين درس ها، عنصر اجرا وجود دارد که کودکان را کمک مي کند تا درک ابتدايي و صحيحي از موسيقي داشته باشند. در روش کارل ارف، مفاهيم موسيقي از طريق آواز، اشعار، جنبش، درام و نواختن آلات موسيقي ياد داده مي شود. اين امر ابتکار، ترکيب و حس طبيعي بازي کودک را تشويق مي شوند.


حلقه هاي آموزشي کودک در سيستم آموزشي کارل ارف بسيار موفق بود که اين استاد بزرگ آن را کار مدرسه ناميد. کارل ارف اين متد را براي نخسين بار در ميان دانش آموزان سنين 12 تا 22 اجرا کرد اين متد در اصل بخش هايي از آهنگ هاي ساخته شده و انتشار يافته بود و بتدريج اين قطعات به نام موسيقي براي کودکان نام گرفت. در اين متد هم براي کودک و هم براي معلم قطعات در نظر گرفته شده است. کارل ارف ايده هاي خود را با گونيل کيتمن در ميان مي گذاشت، آنها با هم به نوآوري در زمينه آموزش موسيقي براي کودکان دست پيدا کردند. بدين ترتيب کارل ارف، موسيقي دان و آهنگسازي بود که تلاش بسيار کرد که موسيقي را به کودکان از دريچه ديد خود نشان دهد و در اين امر بسيار موفق شد چرا که عشق او به ياد دادن به ميزان عشق به موسيقي اش بود. متد کارل ارف براي آموزش عناصر موسيقي و حرکت در موسيقي است. وي معتقد بود که موسيقي هرگز تنها موسيقي نيست، بلکه با حرکات و سخنراني همراه است و بنابراين در موسيقي بايد شرکت کرد نه به عنوان يک شنونده، بلکه به عنوان يک هم کارگر مشغول به کار است.

 

بنابراين شيوه آموزشي موسيقي به کودکان به روش ارف يکي از علمي‌ترين و پيشرفته‌ترين متدهاي آموزش براي کودکان و خردسالان در سنين پايين به شمار مي رود که با دقيق، تجربه و تلاش فراوان مربيان همراه است. دنياي موسيقي در مسير آموزش موسيقي بسيار مديون کارل اُرف است و اين شيوه آموزش به عنوان يک مدل آموزش موسيقي در دنيا تبديل شده است. امروزه در ايران به تمام کلاس هاي موسيقي کودک (حتي کلاس هايي که از سيستم ارف هم تبعيت نمي کند) ارف مي گويند و در سراسر جهان نيز آموزش داده مي شود.

 

خدمات کارل اُرف به دنياي موسيقي و هنر
کارمينا بورانا يکي از مهم ترين آثار برجسته اُرف و از جمله زيباترين آثار آواز کلاسيک جهان به شمار مي رود اين اثر قطعه آهنگي است که از جمله زيباترين آثار موسيقي کلاسيک آوازي جهان محسوب مي شود. عبارت کارمينا بورانا ريشه لاتين دارد. «کارمينا» به معناي «ترانه» است و «بورانا» صورت لاتين شده کلمه باويرن است. باويرن در اصل نام صومعه‌اي در ايالت باواريا کشور آلمان بوده است. پس روي‌هم‌رفته، ترجمه کارمينا بورانا ترانه‌هاي صومعه باويرن مي شود.

 

قطعه کارمينا بورانا به سه بخش تقسيم مي‌شود: «بهار زندگي»، «در ميخانه» و «دادگاه عشق»، شروع و پايان اين قطعات شامل نيايش براي برکت است ... اين قطعه مجموعه‌اي در قالب يک کتاب خطي است که در 1803 ميلادي در ايالت باواريا يا بارين کشور آلمان پيدا شده‌است. نسخه اصلي اين مجموعه 119 صفحه داشته و گويا سه شاعر مختلف آن را سروده‌اند. کارمينا بورانا (سروده‌هاي بورانا) توسط کارل ارف در ميان سال‌هاي 1935 و 1936 ميلادي ساخته شده‌است.

 

بنابراين کارمينا بورانا مجموعه اي از آوازهاي سده سيزدهم ميلادي است که اين نويسنده آلماني بر اساس آن ها موسيقي کرال و آوازي ساخت و امروزه اين اثر در ميان محبوب ترين قطعات کرال تاريخ موسيقي قرار دارد. کارل ارف در زيرنويس پارتيتور تهيه شده براي اين سرودهاي قرون وسطايي از اين عبارت استفاده کرد: سرودهاي روحاني براي خواننده و کر که به صورت گروهي با ارکستر و تصاوير جادويي بايد اجرا شوند.

 

در حقيقت کارل ارف با اين اثر، انعکاس علاقه خود به اشعار قرون وسطي آلمان را نشان داد. اشعاري که به تعادل ميان دنياي مادي و معنوي پرداخته است. اگرچه در زمان جنگ جهاني از اين اثر در موسيقي آلمان نازي استفاده شد اما ارزش و اهميت آن هيچ وقت از بين نرفت و از او خواسته شد تا موسيقي هاي بيشتري در اين فضا براي فرهنگ و تمدن آريايي تهيه کند.

 

از ديگر آثار او مي توان به اپراهاي آنتيگون، ماه، روياي شب نيمه تابستان، زن باهوش، آثار ارکسترال مانند پرلود براي ارکستر، کنسرتينو براي سازهاي بادي و آثار موسيقي کودکان اشاره کرد. آخرين کار او اجرا در آخر زمان بود. اين اثر براي نخستين بار در فستيوال موسيقي سالزبورگ در 20 آگوست 1973ميلادي به رهبري هربرت فون کارايان اجرا شد.
سرانجام اين موزيسين آلماني در 29 مارس 1982ميلادي براثر سرطان در 86 سالگي در مونيخ ديده از جهان فروبست.

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafmusic/post/48100
0 نظر
دسته بندی