× تماس با ما
0 0 نظرات 194 بازدید
تاریخ انتشار 19 روز پیش

سرآغاز تحول در موسیقی کودک

سرآغاز تحول در موسیقی کودک

 

 
سن کمي ‌دارند و در دسته‌بندي گروه‌هاي سني، در رده کودکان قرار مي‌گيرند، اما وقتي در تالار وحدت روي صحنه مي‌روند و ساز به دست مي‌گيرند و در برابر صدها نفر برنامه موسيقي اجرا مي‌کنند، حيرت همگان را بر مي‌انگيزند. مدت زيادي نيست که گروه ارکستر کودک کشور با عنوان «سفيد کوب» به رهبري «پوريا شيرينگو» شکل گرفته است که به نظر کساني که دستي بر آتش دارند و موزيکدان هستند، تحولي در موسيقي کودک کشور محسوب مي‌شود.  

 

«پوريا شيرينگو» را مؤسس و رهبر ارکستر کوبه‌اي کودک «سفيد کوب» مي‌دانند که به گفته خودش سال‌هاست دغدغه آموزش موسيقي و ريتم به کودکان را دارد. او مي‌گويد: «از سال 89 دغدغه من اين بود که کار تخصصي در حوزه آموزش موسيقي و ريتم براي کودکان انجام دهم. ‌کاري که هيچ‌وقت انجام نشده و مختصر کارهاي انجام‌شده هم مربوط به آموزشگاه و مؤسسه‌هاي خصوصي بوده که شاهد خروجي‌هاي مطلوبي از آنها نبوده‌ايم.» 

 

تصور همگان بر اين است که ريتم فقط در موسيقي و ساز و نوا خلاصه مي‌شود، اما رهبر ارکستر کوبه‌اي سفيدکوب باور متفاوتي دارد و مي‌گويد: «ريتم در موسيقي خلاصه نمي‌شود. بدن هم ريتم دارد. مانند ضربان قلب که با تپش منظم و دقيق سبب حيات انسان مي‌شود. يا حرکاتي چون راه رفتن و صحبت کردن که از مغز نشئت مي‌گيرند و دقت در هريک از آنها ثابت مي‌کند که ريتم دارند.»

 

شيرينگو در اهميت ريتم مي‌گويد: «ريتم پايه و اساس شکل‌گيري ذهن کودک است. بنابراين اگر بتوان ريتم را با عنوان موسيقي يا مفهوم در قالب بازي به کودک ياد داد، از يک سو سبب مي‌شود کودک کنترل بهتري روي حرکات بدن داشته باشد و از سوي ديگر توانايي ذهن افزايش مي‌يابد و مفاهيم را بهتر آناليز مي‌کند.» اين موزيسين در يک کلام مي‌گويد: «موسيقي و ريتم قدرت يادگيري کودک را چند برابر مي‌کند.»

 

 
اهميت آموزش در سنين کودکي
شيرينگو در اهميت آموزش به کودکان مي‌گويد: «تحقيقات نشان مي‌دهد کودکاني که در سنين پايين با ريتم آشنا مي‌شوند، توانايي و قدرت يادگيري بهتري دارند.» به گفته او اين يادگيري حتماً نبايد در آموزشگاه‌ها انجام شود. شيرينگو به نقش مادران اشاره و عنوان مي‌کند: «مادر نخستين کسي است که کودک با او ارتباط برقرار مي‌کند. لالايي مادران بهترين موسيقي و ريتم است که کودک مي‌تواند با آن انس بگيرد. از همين نواها و زمزمه‌هاي مادرانه مي‌توان براي آموزش ريتم به کودکان الگو گرفت و بهره‌برداري کرد.»

 

استعداد ذاتي است، اما شکوفايي همين استعداد نهفته هم نياز به آموزش دارد. شيرينگو با بيان اين موضوع مي‌گويد: «بخشي از ذوق هنري و علاقه به ريتم و موسيقي انتسابي و ذاتي است و بخشي هم اکتسابي. به هر حال هر دو بخش براي شکوفايي نياز به آموزش و تعليم دارند. با آموزش درست مي‌توان شاهد نتيجه و ثمره خوب و مطلوب بود.»

 

 
شکل‌گيري ارکستر کوبه‌اي کودک
شيرينگو آموزش به کودکان را هدف خود قرار مي‌دهد و براي رسيدن به اين هدف گام برمي‌دارد. او مي‌گويد: «همين تصميم و هدف سبب شکل‌گيري ارکستر کوبه‌اي سفيدکوب شد.» اين استاد موسيقي در توضيح بيشتر مي‌گويد: «براي شروع کار براي کودک نياز به تحقيق و پژوهش و مشاوره داشتم که پس از جست‌وجو متوجه شدم کار تخصصي در اين مورد در کشور انجام نشده است. بنابراين تحقيقات مربوط به کشورهاي آلمان، ژاپن و فرانسه را مطالعه کردم و پس از مشاوره با روان‌شناسان تخصصي کودک، نتايج به‌دست‌آمده را با شرايط تربيتي و شخصيتي کودکان کشور تطبيق دادم و به چهارچوب مشخص رسيدم و دوره‌هاي آمورشي را برگزار کردم و ارکستر شکل گرفت.»

 

ارکستر سفيد کوب فعاليتش را از سال 92 با 8 نفر شروع کرد و به گفته شيرينگو هر سال به نفراتش افزوده شد و کودکان در موسيقي پيشرفت کردند: «تشکيل همين ارکستر انگيزه‌اي شد تا افراد ديگري هم در اين مسير قدم بگذارند و کار حرفه‌اي براي کودکان انجام دهند.»

 

تشکيل ارکستر اتفاق خوبي بود. شيرينگو در ادامه اين جمله مي‌گويد: «شرکت کودکان در اين ارکستر سبب افزايش اعتماد به نفس آنها شد. همچنين با تشکيل اين ارکستر، کودکان‌کار گروهي را ياد گرفتند و آموختند مي‌توانند در مقابل صدها تماشاچي بايستند و برنامه اجرا کنند.»

 

او به موضوع کاهش بزه در کشور هم اشاره مي‌کند و مي‌گويد: «وقتي کودک با اعتماد به نفس مي‌ايستد و برنامه اجرا مي‌کند و مرکز توجه قرار مي‌گيرد ديگر نياز ندارد براي جلب توجه ديگران تمارض کند. همين کار سبب هدايت نسل آينده در مسير درست مي‌شود و نتيجه اين کار داشتن جامعه بهتر و عاري از بزه است.»

 

 
اهميت سن در يادگيري
اکثر شهروندان گمان مي‌کنند سن در يادگيري تأثير دارد، اما شيرينگو مي‌گويد: «به صراحت مي‌گويم که براي يادگيري موسيقي و ريتم هيچ شرايط سني وجود ندارد.» به گفته او يادگيري به شرايط پذيرش کودک بستگي دارد. رهبر ارکستر سفيد کوب در توضيح بيشتر مي‌گويد: «برخي از کودکان در 2 سالگي شرايط يادگيري را دارند و برخي هم حتي در سن 8 سالگي به دليل وابستگي به خانواده شرايط نشستن در کلاس و پذيرش آموزش‌ها را ندارند. بنابراين از خانواده‌ها تقاضا مي‌کنم براي يادگيري به کودکان فشار نياورند و اجازه دهند کودک به اختيار و با شوق و اشتياق خود انتخاب کند.»

 

 
مهمان هفتگي در ستون صفحه 16
مدارس تعطيل شده و فصل اوقات فراغت از راه رسيده و ثبت‌نام در کلاس‌هاي آموزشي دغدغه خانواده‌هاست. آموزش موسيقي از جمله مواردي است که خانواده‌ها دوست دارند در موردش اطلاعاتي کسب و نام کودک خود را در آموزشگاه‌ها ثبت کنند. از اين پس پوريا شيرينگو هر هفته نکاتي را براي راهنمايي خانواده در انتخاب کلاس‌هاي مناسب ارائه مي‌دهد که مي‌توانيد در ستون صفحه 16 بخوانيد.  

 

 
آرزوي رهبر ارکستر
آرزوي من اين بود براي کودکاني که شرايط مالي سختي دارند و نمي‌توانند در کلاس‌هاي آموزشي شرکت کنند، کار فرهنگي و آموزشي انجام دهم. پوريا شيرينگو پس از بيان آرزويش مي‌گويد: «اميدوارم به‌زودي شرايطي فراهم شود و با حمايت ارگان‌ها و سرمايه‌گذاران بتوانيم براي کودکان محروم از امکانات که با استعداد هم هستند، کار فرهنگي انجام دهيم.»
لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafmusic/post/37788
0 نظر
دسته بندی