× تماس با ما
0 0 نظرات 171 بازدید
تاریخ انتشار 14 روز پیش

موسیقی‌هایی مجوز می‌گیرند که گویا ممیزی در مملکت ما وجود ندارد

موسیقی‌هایی مجوز می‌گیرند که گویا ممیزی در مملکت ما وجود ندارد

موسيقي‌هايي مجوز مي‌گيرند که گويا مميزي در مملکت ما وجود ندارد

حسن نوراني پژوهشگر معتقد است که براي انتشار آثار خوب در عرصه موسيقي سختگيري مي‌شود و در عين حال براي آثارِ سطحي گويا اصلاً مميزي نداريم.

حسن نوراني پژوهشگر ادبي در مصاحبه با برنامه "گفت‌وگوي فرهنگي" درباره ادبيات در موسيقي امروزي گفت: معتقدم که همه نوع موسيقي و شعر با هر سليقه‌اي بايد شکل بگيرد زيرا الزاماً قرار نيست که همه از يک نوع موسيقي لذت ببرند.

وي افزود: ملت‌هاي آسيايي و به ويژه جامعه ايران، ادب محورند و خيلي از واژه‌ها و نوع ارائه آن واژه‌ها براي ما خط قرمز محسوب مي‌شوند اما در شرايط کنوني با وجود ابزارهاي متنوع و تکنولوژي روز، نمي‌توان جلوي خلق اثر انواع موسيقي‌ها را گرفت. سؤال اينجاست که چرا ما مدارس و رسانه‌ها را از چيزهاي ارزشمند خالي مي‌کنيم و جا را براي مسائل بي‌ارزش باز مي‌کنيم؟!

نوراني با انتقاد از سختگيري‌ها و مميزي‌ها براي آثار خوب موسيقايي گفت: در عين اين سختگيري براي آثار خوب اما متأسفانه کارهاي با مجوز بسيار زيادي پخش مي‌شود که گويا مميزي در اين ممکلت وجود ندارد.

وي با بيان اينکه توصيفات شاعران امروزي از معشوق نسبت به گذشته کاملاً متفاوت شده است افزود: به عنوان مثال در شعرهاي امروز، چشم معشوق با صفت لعنتي توصيف مي‌شود در صورتي که ما لعنت را براي مسائلي که دوست نداريم به کار مي‌بريم.

اين پژوهشگر ادبي اظهار کرد: فرهنگستان براي واژه "پروتکل"، واژه "شيوه‌نامه" را معادل‌سازي کرد اما هيچ ناظري وجود ندارد که به مجريان تلويزيون و راديو تذکر دهد که تا اين حد از واژه خارجي "پروتکل" استفاده نکنند.

نوراني با اظهار اينکه استفاده از زبان محاوره در موسيقي ايرادي ندارد يادآور شد: در دوران مشروطه هم شاعراني مانند عارف قزويني و فرخي يزدي از زبان محاوره استفاده مي‌کردند اما نوع استفاده و جاگرفتن زبان محاوره مهم است.

وي افزود: موسيقي مبتذل و بي‌معنا را حتي دانش‌آموز هم مي‌داند اما تکليف اين موسيقي‌هايي که رسماً و با مجوز ارشاد در رسانه و صدا و سيماي خودمان پخش مي‌شود چيست؟!

پژوهشگر ادبي واکاوي اثرات آهنگسازي و تنظيمات و صداها و تيپ‌خواني‌ها در حوزه موسيقي بر روان جامعه را ضروري خواند و گفت: در حال حاضر ذائقه‌سازي در زمينه شعر و موسيقي منجر به بازارسازي شده و ديگر مانند گذشته نيست که شاعر براي تک‌تک واژه‌ها عرق بريزد و خواننده بر موسيقي سوار شود.

نوراني بر اين باور است که قرار نيست موسيقي کلاس ادب و اخلاق باشد و معيار يک موسيقي يا شعر خوب هم الزاماً نصيحت کردن مردم نيست و متناسب با وضعيت هر دوره‌اي متفاوت است اما نبايد به خاطر سليقه امروزي‌ها سعدي را تا حد کف بازار پايين بياوريم تا مخاطب آن را درک کند بلکه بايد مخاطب را طوري پرورش دهيم که از خواندن گلستان لذت ببرد.

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafmusic/post/37780
0 نظر
دسته بندی