× تماس با ما
0 0 نظرات 279 بازدید
تاریخ انتشار 14 - 1399/03/09

شیوه معمول در تلاوت «شحات محمد انور»

 

به گزارش ايکنا، اين مجموعه آموزشي به درخواست خبرگزاري قرآن با تدريس رضا روانبخش، کارشناس حوزه موسيقي و مدرس آواز اصيل ايراني تهيه شده است.

در جلسات گذشته مطالبي در باب رديف تلاوت و رديف مقامات در هنر تلاوت قرآن ارائه شد. در اين جلسه به رديف خاصي که عموماً در تلاوت قاريان قرآن استفاده مي‌شود و علاقه‌مندان به اين نوع رديف نيز مي‌توانند آن را فرا بگيرند، اشاره مي‌شود.

قاريان بزرگي اين نوع رديف موسيقايي را در تلاوت خود اجرا کرده‌اند که از مشهورترين اين قاريان مي‌توان به مرحوم شحات محمد انور اشاره کرد.

همانطور که در جلسات گذشته اشاره شد، در اجراي رديف‌هاي قرآني، اوج‌گيري براي انجام قطعات مختلف و نيز مدولاسيون از درجه چهارم انجام مي‌شد و مقامات بعدي با همان نت تونيک درجه چهارم مقامي، آغاز مي‌شد.

همچنين، در اين جلسات به شيوه اکتاوي‌خواني در اجراي رديف‌هاي موسيقايي در هنر تلاوت قرآن کريم اشاره کرديم که نياز به وسعت صوتي بالاتري (بيش از دو اکتاو) نسبت به شيوه‌هاي قبلي داشت.

در روش جديد، اوج‌گيري ما در تلاوت از درجه هفتم آغاز مي‌شود، يعني چنانچه مقام بيات را با هر نتي آغاز ‌کنيم، از درجه هفتم بيات، مقام راست آغاز مي‌شود، يعني درجه هفتم مقام بيات، درجه اول مقام راست مي‌شود.

هر چند که اين نوع تلاوت نيز جزء انواع تلاوت‌هايي است که با ريسک انجام مي‌شود، اما در اين نوع رديف‌خواني، به اين دليل که از لحاظ صوتي به يک پرده کامل کمتر از شيوه اکتاوي‌خواني نياز داريم، ريسک خواندن براي قراء مقداري پايين‌تر خواهد آمد.

براي مثال اگر جهت آغاز تلاوت، مقام بيات «لا» را در نظر بگيريم، نت هفتم آن نت «سُل» خواهد بود که در اين شيوه تلاوت، مقامات ديگر را از اين نت آغاز کرده و مدولاسيون را انجام مي‌دهيم.

دانلود کلیپمشاهده لینک ها
کیفیت پیشفرضپخش آنلایندانلود
لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafmusic/post/37288
0 نظر
دسته بندی