× تماس با ما
1 0 نظرات 1548 بازدید
تاریخ انتشار 13 - 1399/01/26

 آریا عظیمی نژاد: قرار بود خانواده نقی معمولی اهل سیستان باشند

 آریا عظیمی نژاد: قرار بود خانواده نقی معمولی اهل سیستان باشند


آريا عظيمي نژاد آهنگساز موسيقي سريال «پايتخت» از شيوه شنيدن نغمه‌هاي اصيل مي‌گويد و از به روز کردن اين نغمه‌ها سخن مي‌گويد.

 به گزارش تسنيم، آريا عظيمي نژاد آهنگساز سريال «پايتخت» و يکي از داوران مسابقه تلويزيونيِ «عصر جديد»، جمعه 22 فروردين 1399 به طور زنده در صفحه شخصي‌اش به بيان توضيحاتي درباره موسيقي سريال «پايتخت» پرداخت. اين پخش زنده با حضور جلال محمدي سرپرست گروه موسيقي تبري همراه بود. اجراي موسيقي سريال پايتخت برعهده گروه موسيقي «تبري» بوده است. عظيمي نژاد در صحبت‌هايش نکات جالبي را درباره چگونگي ساخت موسيقي سريال «پايتخت» براي نخستين بار مطرح کرد. 

 در ادامه متن صحبت‌هاي آريا عظيمي نژاد را مي‌خوانيد:

 

قرار بود خانواده نقي معمولي اهل سيستان باشند
روز اولي که درباره پايتخت صحبت شد قرار بود موضوع اين سريال حولِ خانواده‌اي باشد که از شهرستان و پس از اتفاق‌هاي بسيار در نهايت به تهران يعني پايتخت مي‌آيند. آن زمان بحث روي اين بود که اين خانواده اهل کجا باشند. من سيستان و بلوچستان و استان گلستان - علي آباد کتول- را پيشنهاد دادم.

 در نهايت علي آباد و گلستان انتخاب شد. در ابتدا از موسيقي کتولي استفاده کرديم اما محدوديت‌هايي در موسيقي کتولي داشتيم و آرام آرام تصميم گرفتيم به سمت مازندران بياييم. از پايتخت 3 موسيقي مازندران را وارد اين سريال کرديم.

 سريال پايتخت فرصتي براي اقدامات فرهنگي مناسب در حوزه موسيقي است. اين سريال با اقبال بسياري روبه رو شده و بيشتر مردم اين سريال را پيگيري مي‌کنند. يکي از اتفاق‌هاي مهم در اين مجموعه، بخش موسيقي است تا بتوانيم ريشه‌هاي موسيقي اصيل ايران را در قالب اين سريال به مخاطب معرفي کنيم.

 پيوند موسيقي جنوب و شمال در پايتخت 2 / شباهت عجيب مردم مازندران با مردم منطقه کارادنيز ترکيه
در پايتخت 2 خانواده‌ي نقي به جنوب سفر کردند. ما در آنجا مفصل‌ها و نقاط پيوندي موسيقي جنوب و شمال را پيدا کرديم. در پايتخت 5 خانواده‌ي نقي معمولي به ترکيه سفر کردند. من با موسيقي مناطقِ مختلف ترکيه آشنا هستم به همين دليل براي موسيقي فصل پنجم، موسيقي ناحيه «کارادنيز» را مورد استفاده قرار دادم که بسيار شبيه به موسيقي مازندران است. اين منطقه درست مانند مازندران در حاشيه دريا و در شمال ترکيه قرار دارد.

 وقتي با چند تن از نوازندگانِ «کارادنيز» ترکيه آشنا شدم و از آنها خواستم تا برايم ساز بنوازند، وقتي صداي سازشان را شنيدم فکر مي‌کردم که آنها دست من را خوانده‌اند و مي‌دانند که من چه چيزي مي‌خوام. وقتي چيزهايي که در سريال ضبط کرده بودم را برايشان پخش کردم آنها هم بسيار تعجب کردند. وقتي مردمانِ مازندران و فُرم چهره‌ي مازني‌ها را به آنها نشان دادم؛ از اين همه شباهت بسيار متعجب بودند. راستش را بخواهيد من فکر مي‌کنم پيوندي ميان مردمان کارادنيز و مازندران وجود دارد که بايد ردپايش را در تاريخ جستجو کرد.
 موسيقي پايتخت هم عوام و هم خواص را جلب کرد
خوشحالم که زحماتمان براي موسيقي سريال «پايتخت» به بار نشست و موسيقي اين سريال هم در نزد عامه مردم و هم در نزد خواص مورد قبول افتاد.

 زمان شکارچيان چگونه خواننده تيتراژ پايتخت شد/ نقش هوشنگ جاويد در معرفي شکارچيان
در پايتخت 2 هوشنگ جاويد دو قطعه به من معرفي کرد که از ارزمون شکارچيان و زمان شکارچيان برادرش بود. قطعه‌هاي ضبط شده کيفيت بالايي نداشت ولي ملودي و صداي خواننده برايم بسيار جذاب و شنيدني بود. بعد از تحقيقاتم مشخص شد که بخش عظيمي از روايت موسيقي مازندران به دوش خانواده شکارچيان بود.

 قبل از پايتخت 6 آقاي جلال محمدي پيشنهاد داد تا از آقاي زمان شکارچيان به عنوان خواننده استفاده کنيم. رهاييِ عجيبي در موسيقيِ خانواده شکارچيان هست. وقتي تيتراژ ابتدايي را با صداي زمان شکارچيان ضبط کرديم خيلي مورد استقبال قرار گرفت.

 حضور در سريال پايتخت مي‌تواند فرصتي براي همه هنرمنداني باشد که در اين سريال هنرنمايي مي‌کنند. استفاده کردن از اين فرصت به سياست‌هاي شخصيِ هر هنرمند برمي‌گردد؛ برخي به همين شهرتي که به دست مي‌آورند اکتفا مي‌کنند و برخي ديگر تلاش در حرکت به سمت جلو هستند. اميدوارم که زمان شکارچيان استفاده خوبي از اين اتفاق بکند و به سمت پيشرفت حرکت کند. زمان هم صدايي جذاب و هم شخصيتِ دلنشيني دارد.

 هر دفعه که صحبت ساخت سري جديدي از سريال «پايتخت» مي‌شود، با خودم فکر مي‌کنم که اين بار چه کنيم تا حرف تازه‌تري داشته باشيم. يعني موسيقي ارائه کنيم که هم مکمل تصوير باشد و هم اينکه خودش به تنهايي شخصيت مجزايي را داشته باشد.

 ما در اين سال‌ها هر بار که زمان ساخت سري جديدِ سريال «پايتخت» فرا رسيده، قطعه‌هاي بسياري ضبط کرده‌ايم و تمام اين قطعه‌ها را در بانک اطلاعاتي‌مان داريم تا در جاهاي مختلف به کار گرفته شوند.

 موسيقي بي کلام و سازي در سير سريال و در موسيقي متن کار خودش را مي‌کند. اما براي به کار بردن موسيقي‌هايي که کلام دارند، ما با محدوديت مواجهيم.

 نغمه‌هاي قديمي را به روز مي‌کنم
خوشبختانه يا متاسفانه وقتي نغمه‌اي از نقاط مختلف ايران و يا هر جاي جهان مي‌شنوم، نغمه را خالص مي‌شنوم و در کنارش اتفاق‌هاي ذهني‌ام را روي آن موسيقي رقم مي‌زنم و بعد به شکلي جديد آن را مي‌شنوم. تلاش مي‌کنم تا اين نغمه‌ها را از حالت دانشگاهي و دستگاهي خارج کنم و به روزش کنم.

 کشور ترکيه همين کار را با موسيقي‌اش کرده و همين روند باعث شده که موسيقي ترکيه از دام گذشته رهانيده و امروزي شود.

 

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafmusic/post/36122
0 نظر
دسته بندی