× تماس با ما
2 1 نظرات 1890 بازدید
تاریخ انتشار 10 - 1399/01/25

۱۳ دقیقه موسیقی چه کارها که نمی‌کند!/ نتایج جالب یک پژوهش

۱۳ دقیقه موسیقی چه کارها که نمی‌کند!/ نتایج جالب یک پژوهش

 

نتايج پژوهش جديد آکادمي صدادرماني بريتانيا نشان مي‌دهد که موسيقي براي حفظ سلامتي و داشتن روحيه خوب، بسيار ضروري است.

 

ايران آرت/

مردم زيادي در سراسر جهان روزانه به موسيقي گوش مي‌دهند؛ اما چگونه مي‌شود از موسيقي در علم پزشکي و براي تغيير حال و هواي بد استفاده کرد؟ اين دقيقا چيزيست که آکادمي صدادرماني بريتانيا (BAST) سال‌ها به دنبال يافتن پاسخي براي آن بود. اين آکادمي به تازگي نتيجه يکي از تحقيقات خود در اين زمينه را منتشر کرده است که به موضوع "گوش دادن به موسيقي با اهداف درماني" پرداخته؛ برخي از نتايج منتشر شده شگفت‌انگيز هستند.

 

پيش از اين ثابت شده بود که موسيقي با تاثيرگذاري بر سيستم عصبي بدن، باعث بهبودي وضعيت سلامت ما مي‌شود؛ اما چه نوع موسيقي‌هايي باعث برانگيختن پاسخ‌هاي عصبي مثبت مي‌شود و چه مدت بايد به يک موسيقي گوش داد تا بتوان اين پاسخ‌هاي عصبي مثبت را فعال کرد.

 

آکادمي صدادرماني بريتانيا براي انجام اين تحقيق، آزمايشات خود را روي 7 هزار و 581 نفر از سراسر جهان انجام داد. نتايج نشان داد که 89 درصد از شرکت کنندگان در اين پروژه، موسيقي را براي حفظ سلامتي و اينکه روحيه خوبي داشته باشند، بسيار ضروري دانسته‌اند.

 

 
موسيقي براي رسيدن به آرامش
 
بر اساس نتايج اين تحقيق، با گوش دادن به يک موسيقي براي مدت 13 دقيقه، مي‌توان به آرامش رسيد. براي اين کار بايد موسيقي‌هايي با ريتمي آرام، ملودي‌هاي ساده و بدون شعر انتخاب کرد. تحقيقات نشان داد که بطور مثال گوش دادن به آهنگ‌هاي آرام گروه Marconi Union علائم اضطراب را تا 65 درصد کاهش داده است.

پس از انجام اين آزمايش، فشارهاي عضلاني در بدن آزمايش شوندگان به ميزان 79 درصد کاهش يافته، 84 درصد از آنها گفته‌اند افکار منفي که ذهنشان را همواره مشغول مي‌کرده ناپديد شده و 82 درصد نيز گفتند که احساس آرامش و رضايت خاطر مي‌کنند و توانسته‌اند راحت بخوابند.

 

 
موسيقي براي شاد شدن
 
از ديگر يافته‌هاي تحقيق اينکه تنها 9 دقيقه گوش دادن به آهنگ‌هايي با ريتمي تند و پويا که داراي محتوا و شعري شاد باشد، باعث شده است که سطح انرژي در 89 درصد از شرکت کنندگان افزايش يابد، 65 درصد احساس خوشحالي کنند و بيشتر بخندند، 82 درصد احساس کنند که مي‌توانند هر کاري را انجام دهند و 82 درصد نيز احساس کنند که بهتر مي‌توانند زندگيشان را کنترل کنند و تاثير مثبت آنها بر اطرافيان بيشتر شده است.

 

 
موسيقي براي رفع احساس غم و اندوه 
 
توانايي در رها کردن غم و اندوه يک مهارت مهم براي داشتن زندگي آرام و خوب است. تحقيقات نشان داد که 13 دقيقه گوش دادن به يک موسيقي آرامش بخش که شنونده مي‌تواند با آن ارتباط برقرار کند، باعث مي‌شود که او احساس تسکين کند، احساس تحقير کمتر و در مقابل احساس ثبات بيشتري بکند، و کمتر در مقابل موضوعات تحريک کننده واکنش نشان دهد.

87 درصد از شرکت کنندگاني که دچار غم و اندوه بودند پس از شنيدن يک موسيقي آرامش بخش اعلام کردند اکنون از لحاظ احساسي وضعيت پايدارتري دارند، 84 درصد اعلام کردند که احساس درهم شکستگي کمتري مي‌کنند، 91 درصد احساس تسکين و رهايي کردند و 84 درصد نيز گفتند که توانستند وضعيت غم و اندوه را پشت سر بگذارند. 

تحقيقات همچنين نشان داد که گوش دادن به موسيقي‌هاي آرامش بخش براي آرام کردن بيماران و کاهش سطح اضراب آنها بسيار موثر است؛ از جمله براي آرام کردن بيماران قبل از انجام عمل جراحي.

 

 
موسيقي براي تمرکز
 
اگرچه افراد کمي هستند که از موسيقي براي رسيدن به تمرکز استفاده مي‌کنند، اما مطالعات نشان داد آنهايي که دست به چنين کاري مي‌زنند، نتيجه بهتري از کار و فعاليت خود مي‌گيرند.

شرکت کنندگان در اين پروژه پس از 13 دقيقه گوش دادن به موسيقي‌هاي آرامش بخش نتايج قابل توجهي را اعلام کردند: 81 درصد از آنها گفتند که ذهن صاف‌تر و بازتري دارند، 91 درصد توانايي بهتري براي انجام کارهايشان داشتند و 89 درصد راحت‌تر مي‌توانستند تصميم گيري کنند.

در گزارش اين تحقيق به همگان توصيه شده است که گوش دادن به موسيقي را در برنام? روزانه زندگي بگذارند و به اين تريتب تنها با صرف 13 دقيقه زمان، تفاوت قابل توجهي در کيفيت زندگي خود به وجود آورند. تحقيق همچنين نشان داد که ميزان استفاده مردم از موسيقي براي تنظيم خلق و خوي خود، به همان انداز? استفاده از کافئين يا الکل براي اين کار موثر است.

 

 
لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafmusic/post/36094
1 نظر
محمد زادعلی محمد زادعلی 09:15:37 - 1399/01/26
سلام
به نتایج غربی ها نمیشه اعتماد کرد به نظر میرسه این نتایج با سخنرانی چند سال پیش استاد درخصوص موسیقی در تضاد باشه
دسته بندی