×
Notice: Undefined variable: menuPostList in C:\inetpub\Customers\Masaf\masaf.ir\index.php on line 38

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in C:\inetpub\Customers\Masaf\masaf.ir\index.php on line 38
تماس با ما
2 0 نظرات 551 بازدید
تاریخ انتشار 20 روز پیش

درباره مجید انتظامی

درباره مجید انتظامی

 

مجيد انتظامي نامش به خاطره‌ها گره خورده، به سوت از کرخه تا راين، کودکي، نوجواني، حاج‌کاظم، بچه‌هاي کوه‌هاي آلپ و…، نمي‌شود نامش را آورد و ياد انبوه جوايزي که در ساليان متمادي براي آثارش دريافت کرده نيفتاد، نمي‌ توان نام مجيد انتظامي را شنيد و از نوازندگي ابوايش ياد نکرد و بدون به‌يادآوردن حجم انبوهي از خاطرات موسيقايي، از ملودي‌هايي که بارها آنها را با سوت نواخته و زير لب زمزمه کرده‌، گذشت.

 

زندگينامه مجيد انتظامي
 

مجيد انتظامي در 1326 خورشيدي چشم به جهان گشود. خودش در اين باره گفته است: من متولد 1326 هستم در شناسنامه ام نوشته شده در 16 تير به دنيا آمده ام اما در اصل در اسفندماه متولد شده ام، ظاهرا آن موقع جنگي بوده است که موجب شده شناسنامه مرا ديرتر بگيرند.

 

وي درباره علاقه به موسيقي و آغاز فعاليت موسيقيايي اش نيز توضيح مي دهد؛ در دوره ابتدايي شروع به فراگيري موسيقي کردم و بعد وارد هنرستان شدم. يکسال بعد از گرفتن ديپلم از هنرستان وارد ارکستر سمفونيک شدم. زير نظر آنتوان کاتلوس ابوا ياد گرفتم و سلفژ و تئوري و هارموني را نزد ثمين باغچه بان و مصطفي کمال پورتراب ياد گرفتم.

 

در همان روزها شروع به تدريس ابوا و همچنين نوشتن قطعاتي براي کانون پرورش فکري کودکان و نوجوانان مي کند. وي ادامه مي دهد؛ نخستين موسيقي تصويري ام فيلم کوتاه زال و سيمرغ ساخته اکبر صادقي بود که بعدها قسمتي از آن را روي تيتراژ کارتون مارکوپولو و بخشي ديگر را روي تيتراژ بچه هاي مدرسه آلپ گذاشتند... هرگز فکر نمي کردم که به ساخت موسيقي فيلم روي بياورم اما با ساخت موسيقي فيلم «سفر سنگ» ساخته مسعود کيميايي به اين باور رسيدم که اين کار مي تواند حرفه ام باشد.

 

ماهيت و جايگاه موسيقي از منظر انتظامي
 

مجيد انتظامي معتقد است هنرها را نمي‌توان با هم مقايسه کرد. او با اشاره به برداشت حسي انسان‌ها از موسيقي مي گويد: هنر يک حس است. بعضي وقت‌ها، بعضي انسان‌ها مي‌توانند با آن ارتباط برقرار کنند و برخي ديگر نمي‌توانند، اين دليل بر بد بودن آن نيست. همان‌طور که الان برخي موسيقي‌هاي زيرزميني خواهان زيادي دارد و با آن مخالفت مي‌شود؛ اما اين دليل بر بد يا خوب بودن اين موسيقي نيست.

 

وي مي افزايد؛ موسيقي يک علم است و براي ياد گرفتن آن بايد سال‌ها دويد. بنابراين، طبيعي است مردمي که هيچ اطلاعي از اين علم ندارند با آن حسي برخورد کنند نه علمي. اگر از آن موسيقي خوش‌شان آمد، برايشان مطبوع است وگرنه آن را گوش نمي‌کنند. نمي‌توان جلوي مردم را گرفت و گفت اين موسيقي را که من مي‌گويم، گوش کن.

 

انتظامي و موسيقي فيلم
 

او از دهه 1350 خورشيدي براي بيش از 80 اثر سينمايي موسيقي متن نوشت از مهم‌ترين آثار مجيد انتظامي مي‌توان به فيلم‌هاي باي سيکل ران، روز واقعه و آژانس شيشه‌اي اشاره کرد.

 

انتظامي درباره شيوه نوشتن موسيقي متن فيلم ها گفته است؛ خيلي از فيلم‌ها يک صحنه‌هايي از آن در نمي‌آمد، من براي خودم تصويرسازي مي‌کردم و تصويري که در فيلم درنيامده بود در ذهن خودم ترسيم مي‌کردم و براساس آن ذهنيت موسيقي آن را مي‌نوشتم. براي مثال کارگردان يک پرسوناژ را جلوي يک ديوار ايستانده و دوربين به صورت اين نزديک مي‌شود، نظر کارگردان اين بوده که اين شخصيت الان به گذشته‌اش در جبهه يا دوران اسارت فکر مي‌کند اما فلاش‌بکي نداشتيم. من در ذهن خودم آن را مي‌چيدم و سعي مي‌کردم براساس ذهنيت خودم جلو بروم و چون ذهنيت کارگردان اين بوده و درنيامده بود، موسيقي روي فيلم مي‌نشست. گاهي هر کس از درمي‌آمد، اتود را برايش مي‌گذاشتم. بابا، دوستانم، خانمم ...

 

او درباره کاهش سطح حسي فيلم‌هاي سينمايي کنوني و سطح ماندگاري موسيقي آن‌ها نيز اين طور توضيح داد: دليل اين که موسيقي فيلم‌هايمان ماندگار نمي‌شود، اين است که ديگر فيلم‌هايمان آن طور نيست؛ زماني بود که همه مردم براي اين که يک نقطه از خاک‌شان را از دست بيگانه رها کنند، رفتند و جان‌شان را بي‌هيچ چشم‌داشتي دادند. آن زمان شرايط خاص خودش را داشت. الان ديگر شرايط گذشته نيست. اکنون، مردم طور ديگري فکر مي‌کنند و هنر را مي‌بينند. نگاه و سليقه آن‌ها عوض شده است. البته فيلم‌هاي ما هم ديگر آن فيلم‌ها نيست و آن حس را ندارد.

 

انتظامي؛ جوايز و افتخارات
 

مجيد انتظامي برنده سيمرغ بلورين بهترين دستاورد هنري براي فيلم «ديوانه اي از قفس پريد» در بيست و يکمين جشنواره فيلم فجر، برنده سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن براي فيلم «بايسيکل ران» در هفتمين جشنواره فيلم فجر، برنده سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن براي فيلم «آژانس شيشه اي» در شانزدهمين جشنواره فيلم فجر، برنده سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن براي فيلم «روز واقعه» در سيزدهمين جشنواره فيلم فجر، برنده ديپلم افتخار بهترين موسيقي متن براي فيلم «راز خنجر» در يازدهمين جشنواره فيلم فجر، برنده ديپلم افتخار بهترين موسيقي متن براي فيلم «از کرخه تا راين» در يازدهمين جشنواره فيلم فجر، برنده تنديس زرين بهترين موسيقي متن براي فيلم «ديوانه اي از قفس پريد» در هفتمين جشن خانه سينما، برنده تنديس زرين بهترين موسيقي متن براي فيلم «نورا» در ششمين جشن خانه سينما، برنده لوح زرين بهترين موسيقي متن براي فيلم «ترن» در ششمين جشنواره فيلم فجر، نامزد دريافت سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن براي فيلم «دوئل» در بيست و دومين جشنواره فيلم فجر، نامزد دريافت سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن براي فيلم «اعتراض» در هجدهمين جشنواره فيلم فجر، نامزد دريافت سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن براي فيلم «نون و گلدون» در چهاردهمين جشنواره فيلم فجر، نامزد دريافت سيمرغ بلورين بهترين موسيقي متن براي فيلم «راه افتخار» در سيزدهمين جشنواره فيلم فجر، نامزد دريافت تنديس زرين بهترين موسيقي متن براي فيلم «دوئل» در نهمين جشن خانه سينما، نامزد دريافت تنديس زرين بهترين موسيقي متن براي فيلم «عروس افغان» در هشتمين جشن خانه سينما و نامزد دريافت تنديس زرين بهترين موسيقي متن براي فيلم «من ترانه 15 سال دارم» در ششمين جشن خانه سينما بوده است.

 

خاطره جالب مجيد انتظامي از ديدار با شهيدبهشتي
 

به اين نتيجه رسيديم که به ديدار آيت‌الله بهشتي، رئيس وقت ديوان عالي کشور برويم. يادم است قبلش نه زنگ زده بوديم، نه وقت گرفته بوديم و همين طور بلند شديم، رفتيم دفترشان. به منشي‌شان گفتيم اعضاي ارکستر سمفونيک هستيم و مي‌خواهيم آيت‌الله بهشتي را ببينيم که پرسيد وقت گرفته‌ايد، با پاسخ منفي ما که روبه‌رو شد، تعجب کرد و گفت بعيد مي‌داند بتوانيم ببينيمشان.

 

رفت داخل. چند لحظه بعد برگشت و گفت، گفته‌اند فعلا صبر کنيد. همين که بدون آنکه وقت قبلي گرفته باشيم، گفته بودند صبر کنيد، برايمان جاي خوشحالي داشت. کمي گذشت و رفتيم داخل. (با لبخند) ما تِته پته گرفته بوديم که چطور حرفمان را بزنيم و يادم نيست کداممان شروع کرديم و گفتيم لطفا فتوايي بدهيد که موسيقي حرام نيست و آزاد است تا ما بتوانيم کارمان را بکنيم.

 

آيت‌الله بهشتي به ما گفتند مگر براي اينکه بتهوون بتواند کار کند کسي فتوا داد!؟ يا مگر براي موتزارت کسي فتوا داد که من براي شما بدهم!؟ شما اگر در مسير مردم حرکت مي‌کنيد و به‌حقيد، برويد حقتان را بگيريد و اگر ناحقيد که هيچ.

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafmusic/post/35152
0 نظر
دسته بندی