× تماس با ما
2 0 نظرات 2065 بازدید
تاریخ انتشار 13 - 1398/10/20

کارگاه نوحه‌سرایی| پُرگویی نوحه‌سرا را به تکرار و ابتذال دچار می‌کند

کارگاه نوحه‌سرایی| پُرگویی نوحه‌سرا را به تکرار و ابتذال دچار می‌کند

 

 
کارگاه نوحه‌سرايي| پُرگويي نوحه‌سرا را به تکرار و ابتذال دچار مي‌کند

 

 
به گزارش خبرگزاري تسنيم، آخرين جلسه از دوره دوم کارگاه نوحه و سرود آييني با حضور مهدي زنگنه و جمعي از شاعران آييني کشورمان در باشگاه خبرنگاران پويا برگزار شد. در اين کارگاه مهدي زنگنه شاعر و مداح اهل‌بيت (ع) نکاتي را درباره ساخت و توليد نوحه و موسيقي به علاقه‌مندان اين حوزه آموزش داد.
 

 

گزيده هشتمين و آخرين جلسه از دوره دوم اين کارگاه به‌شرح ذيل است:
نوحه سراي آييني مانند ترانه سرا و آهنگساز در عرصه موسيقي، آخرين حلقه اتصال اثر هنري به مخاطب نيست. بلکه مداح همان کسي است مانند خواننده توسط مخاطب ديده و شنيده مي‌ شود. شعر شاعران آييني در صفحات مجازي و سايت‌ها و کتاب‌ها منتشر مي‌شود؛ و مخاطب شعر بدون واسطه با آثار يک شاعر مواجه خواهد شد. اما آثار نوحه سرا توسط مداح ارائه مي‌شود. بنابراين نحوه تعامل نوحه سرايان با مداحان اهل بيت جهت ارائه هرچه بهتر نوحه ها و سرودها، موضوع آخرين جلسه دوم قرار است.
 

 

سلوک فردي
نوحه‌سراي موفق کسي است باور داشته باشد هنرمند است. اگر قرار باشد صرفاً به شيوه‌اي مکانيکي نوحه و سرود بسازيم، يک اثر شبه هنري توليد کرده‌ايم! نسروده ايم! نوحه سرودني است! ساختني نيست! نوحه نيز همانند شعر از کوشش و جوشش توامان آفريده مي شود. بنابراين بايد مثل يک هنرمند واقعي در کنار کسب دانش مذهبي و اعتقادي و تاريخي، سير و سلوک داشته باشيم.
 

1)سلوک ادبي

2)سلوک موسيقايي

3)سلوک معنوي

 

در جلسات گذشته درباره سلوک ادبي و موسيقايي نکاتي عرض شده است. در جلسه پاياني چند نکته درباره مراقبت‌هاي معنوي هنگام سرايش نوحه و شيوه ارتباط با ستايشگران اهل بيت(ع) عرض مي کنيم:

 

1. " بايد به سينه آه و بغضي در گلو داشت
حتي براي فکر کردن هم وضو داشت "
 
بي وضو براي اهل بيت عصمت و طهارت (ع) نوحه و سرودي نبايد سرود. چه هنگام ساخت ملودي ها و چه هنگام سرودن اشعار سعي کنيم با وضو باشيم.
 

2. بدون توسل و حال معنوي اثري خلق نکنيم. اگر نوحه اي با موضوع مرثيه ساخته ايم بايد اولين گريه کن آن نوحه خودمان باشيم. حتي اگر در حين سرايش آن حال بايد و شايد ايجاد نشد، پس از اتمام سرايش و قبل از ارائه به ذاکران سعي کنيم با آن اثر و حال و هوايش، به ذوات مقدسه توسل کنيم.

 

3. " کم گوي و گزيده گوي چون دُر 
     تا از سخنت جهان شود پُر " 
 
حتي الامکان سعي کنيم بهترين آثار را براي بهترين و برترين مخلوقات خداوند بيافرينيم. اگر پُرگويي کنيم، به تکرار و ابتذال دچار مي شويم. البته گاهي مجبور مي شويم براي خالي نماندن دست مداحان نوحه و سرودي عجولانه بگوييم. عيبي ندارد. نبايد جلسه اهل بيت تضعيف شود. اما در اين موقعيت‌ها سعي کنيم آثاري استاندارد و ساده بسازيم. در اين مواقع به سراغ نوآوري و ابتکار نبايد رفت. ممکن است خطاهاي فاحشي دامن نوحه و سرود را گرفته باشد اما به خاطر کمبود زمان وقت ويرايش نداشته باشيم. و خداي ناکرده شعر و آهنگي به دور از مقام اهل بيت ساخته باشيم.
 

 

4. استاد داشته باشيد و هر نوحه‌اي مي سراييد به استاد ارائه کنيد. در کنار استاد هر اثرتان را براي چند دوست متخصص نيز بخوانيد و نظرات آن ها را اعمال کنيد. 
 
" بي پير مرو تو در خرابات 
هر چند سکندر زماني " 

 

5. به دنبال کسب شهرت نباشيد. هيچ چيزي مانند شوق شهرت نيت شاعر ولايي را تخريب نمي کند.

 

ارتباط با مداحان


1. هم رکاب و همراه و پشتيبان يک يا دو تن از مداحان اهل بيت باشيد. نه اين که فقط نوحه بسازيد و براي آن ها ارسال کنيد! خير! با هم مجالست و رفاقت داشته باشيد. تبادل نظر کنيد، با هم گريه کنيد، با هم به هيات برويد، با هم رشد کنيد.

 

2. ويژگي‌هاي اثري را که ساخته ايد براي مداحان توضيح دهيد. دستگاه نوحه يا سرود را به آن ها بگوييد، نت هاي تاکيد را به آن ها گوشزد کنيد، درباره هسته نوحه تان براي شان حرف بزنيد، بگذاريد مداحان در جريان سير خلق آثارتان قرار بگيرند. حتي الامکان به صورت حضوري با مداح تمرين کنيد.

 

3. اگر مداح اهل بيت در هيات ملودي تان را اشتباه خواند طوري رفتار نکنيد که اطرافيان و مستمعين متوجه خطاي مداح بشوند.

 

4. در ارائه آثارتان به مداحان بخل نورزيد. شهرت و تعداد مستمعين مداحان براي تان ملاک نباشد. نوحه ها و سرودهاي تان را به همه مداحان بدهيد تا در جلسات متعدد خوانده شود و کسب فيض کنيد.

 

5. هنگام حضور در جلسات تا وقتي کسي از شما سوال نکرده، به همه اعلام نکنيد که فلان شعر و نوحه توسط شما ساخته شده. 

 

6. حتما تلاش کنيد در جلساتي که اشعار و نوحه هاي تان خوانده مي شود حضور پيدا کنيد. ترجيحا در ميان مردم و صفوف پاياني و مياني جلسه حاضر شويد تا عکس العمل لايه هاي گوناگون مخاطبين را ببينيد، عکس العمل هاي صفوف اول جلسات و مستمعين حرفه اي و حلقه اول مستمعين، متر و معيار جامعي به نوحه سرا و مداح نمي دهند.

 

7. هنگام ساخت ملودي ويژگي ها و توانايي هاي صداي مداح را در نظر داشته باشيد. برخي مداحان از عهده خواندن گام هاي بسيار بالا يا بسيار پايين برنمي آيند. اگر براي مداح خاصي کار مي‌کنيد توانايي‌هاي او را لحاظ کنيد. اتفاقا اگر توانايي خاصي دارد بر اساس همان توانمندي‌ها ملودي بسازيد.

 

نکته: هيچ گاه گوشواره نوحه يا سرود را در گام هاي بالا يا پايين نسازيد. جمعيت حاضر از خواندن اين گام ها عاجزند. بهترين گام ها براي گوشواره گام‌هاي متوسط است.

 

8. در بعضي از ايام و مناسبت ها مانند شب هشتم محرم و تاسوعا و عاشورا و شام غريبان و روز شهادت حضرت صديقه(س)، صداي مداحان خسته است. از ساخت ملودي‌هاي پُر فراز و نشيب و گام هاي بالا در اين ايام بپرهيزيد.

 

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafmusic/post/32971
0 نظر
دسته بندی