× تماس با ما
0 0 نظرات 437 بازدید
تاریخ انتشار 11 - 1398/10/12

«ناصر» هنوز با «ناصریا» نفس می‌کشد

«ناصر» هنوز با «ناصریا» نفس می‌کشد


«ناصر» هنوز با «ناصريا» نفس مي‌کشد

 

در دنيا شايد تنها کسي باشد که پشت فرودگاه بندرعباس به گاهِ عقب‌نشيني دريا، تمرين خوانندگي کرده است. از زنده‌ياد ناصر عبداللهي خواننده جنوبي کشورمان حرف مي‌زنيم که اگر بين ما بود، امروز شمع تولد 49 سالگي‌اش را فوت مي‌کرد. اکنون او نيست اما صداي ماندگارش هنوز آدم را هوايي جنوب مي‌کند و دست روي هر اثرش که بگذاريد، پر از مؤلفه‌هاي استاندارد و قابل دفاع موسيقايي است.

او متولد بندرعباس بود و در 26 سالگي به تهران آمد تا خوانندگي را به طور جدي ادامه دهد اما اين مهاجرت ادامه‌دار نشد و بعد از مدتي دوباره به زادگاهش برگشت. در ادامه به بررسي چهار عنصر ماندگاري آثار او خواهيم پرداخت.

 

1.موسيقي بومي به علاوه نوآوري


ابراهيم منصفي در موسيقي جنوب، يک مرجع موسيقي بومي است. آهنگ ساز و خواننده‌اي که هميشه از زمان خود جلوتر بود. ناصر عبداللهي نيز دست‌پرورده اين استاد است و به خوبي پيشرو بودن در موسيقي را از او آموخته، آهنگ «ناصريا»ي اين خواننده که در سال 76 ساخته شد، نمونه مجسم همين مؤلفه است. اين قطعه در زمان انتشار خود در ميان منتقدان بحث‌برانگيز بود و امروز به عنوان يکي از آثار درخشان عبداللهي از آن ياد مي‌شود.

 

2. سبک و صداي مولف خواننده


ناصر عبداللهي در ميان خوانندگان بعد از انقلاب، يکي از گرم‌ترين صداها را دارد. او به دنبال تکرار يا تقليد سبک کسي نبوده و تنها سعي کرده است خودش باشد. به همين دليل مي‌توان عبداللهي را يک خواننده مؤلف دانست و به راحتي آثارش را از ديگران تشخيص داد. موضوعي که در ميان خوانندگان پاپ امروزي به شدت کم رنگ است و همين دليلي شده تا آثار آن‌ها با همان سرعتي که منتشر مي‌شود، فراموش مي شود و به اصطلاح تاريخ انقضايشان بگذرد.

 

3. دست رد به سينه ترانه‌هاي ضعيف


ناصر عبداللهي در آثار بومي تحت تاثير ترانه‌هاي غني فولکلور بوده و در موسيقي پاپ هم به سراغ هر ترانه‌سرايي نرفته است. بيشتر ترانه‌هاي ماندگار او را محمدعلي بهمني يا ديگر ترانه‌سراهاي درجه يک کشورمان سروده اند و رد پاي شاعران بزرگ در ديگر آثار او مشهود است. البته ناصر عبداللهي ترانه برخي آثار معروف مانند «ناصريا» را نيز، خودش با لهجه جنوبي سروده و ساز آن را کوک و آهنگ آن را تنظيم کرده است.

 

4. آهنگ سازي مدرن در عصر سنتي‌ها


همخواني آهنگ سازي با مفهوم ترانه‌ها، وجه ديگر ماندگاري آثار عبداللهي است. بيشتر ترانه‌هاي انتخابي او، اجتماعي، مذهبي و بومي بوده و آهنگ سازي آثار بومي او به گونه‌اي است که ضمن وفاداري به اصل اثر، نوآورانه هم هست. به طور مثال، قطعه «ناصريا»ي او که منتقدان معتقد بودند برگرفته از آثار جيپسي کينگ، گروه موسيقي معروف اسپانيايي است، به گفته عبداللهي وام‌گرفته از آهنگ سازي‌هاي عربي‌ است که به جاي عود، دف و دهل، آن را با گيتار نواخته است.

 

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafmusic/post/32799
0 نظر
دسته بندی