× تماس با ما
1 0 نظرات 351 بازدید
تاریخ انتشار 22 - 1398/10/06

هنرمندی که به «موسیقی ملی» جان بخشید

هنرمندی که به «موسیقی ملی» جان بخشید

 

دکتر محمد سرير که 100 آهنگ براي محمد نوري آهنگسازي کرده است مي‌گويد بسياري از آثار او را کسي جز محمد نوري نمي‌توانسته بخواند.

 
 
ايران آرت: او يک نوستالژي معاصر است. کسي که در لحظه مي‌تواند هم با صدايش در "سفر براي وطن"، در دل ها غوغاي ملي-ميهني به پا کند و هم در لطيف‌ترين حالت ممکن با "جان مريم" مسحورتان کند. اول دي ماه، نودمين سالروز تولد استاد محمد نوري است. او با صدايش خاطره‌هاي زيادي را در ذهن چند نسل گذشته ايران ساخته و يک تصوير باشکوه از خواننده‌اي درجه يک به جا گذاشته است.

 

خراسان در ادامه نوشت؛ دريغ که دست هنر، چند سال است از داشتن هنرمندي چون او خالي‌ است. با دکتر محمد سرير آهنگ ساز و موسيقي‌داني که از کودکي با استاد محمد نوري رفاقت داشته و سال‌هاي زيادي به عنوان آهنگ ساز آثارش در کنار او مشغول فعاليت بوده است، همکلام شديم تا از ويژگي‌هاي اين خواننده برجسته کشور بگويد.

 

يک همکاري دقيق و جدي
 
محمد نوري 10 آلبوم در کارنامه هنري خود دارد که آهنگ سازي چهار آلبوم از اين کارنامه سهم دکتر محمد سرير است. او درباره تاريخ شروع همکاري خود با محمد نوري مي‌گويد:
 
"آشنايي من و محمد نوري قبل از شروع همکاري در موسيقي به دوران کودکي برمي‌گردد. ارتباطات دوستانه‌اي بين خانواده‌هاي ما بود ولي بعدتر فاصله‌اي افتاد؛ اما از سال 44 فعاليت‌مان را با هم شروع کرديم. درحقيقت من در راديو قطعاتي براي ايشان نوشتم تا اجرا کنند. اين آشنايي و همکاري نزديک 50 سال به طول انجاميد. ما حدود 100 قطعه با همکاري هم توليد کرديم که نسبت به آن‌چه در گذشته کار مي‌شد، قطعات جدي‌تري بود. ما براي اين قطعات، از موسيقي علمي‌تر، اشعار جدي‌تر و در چارچوب اشعار کلاسيک ايران استفاده کرديم. اصولا ما آثارمان را با فاصله و دقت بيشتري کار مي‌کرديم. محمد نوري هم در اين زمينه دقت زيادي داشت. همکاري ما تا قبل از رفتن من به وين، براي ادامه تحصيل، ادامه يافت تا اين که سال 57 به ايران برگشتم و از اواخر دهه 60 مجدد همکاري‌مان شروع شد."
 
 

 


تهرانيِ عشق گيلان

 

اشعار جان‌دار، جزو جدانشدني آثار محمد نوري است. محمد سرير با اشاره به دقت نوري در انتخاب اشعار مي‌گويد:

 

"ما عموما از اشعار هنرمندان شناخته شده کلاسيک، معاصر و گذشته استفاده مي‌کرديم. دقت ما بيشتر روي اشعاري بود که بتواند هم متکي به ادبيات کهن ايران باشد و هم ظرفيت ماندگاري داشته باشد. آثار موسيقي اصولا بايد زمان‌بر و انديشه‌اي پشتش باشد و ما به اين زمان، توجه زيادي داشتيم. ممکن بود ساخت برخي آثارمان مانند "دلاويزترين"، چهار سال طول بکشد؛ با اين که موسيقي کلامي بود و اين عادت شده بود که موسيقي کلامي بايد در يک روز يا يک هفته ساخته و ضبط شود، اما هر دوي ما توجه داشتيم که آثار بايد يک ظرفيت و طنيني داشته باشد که در بلند مدت هم حضور پيدا کند. بنابراين، تجانسي که در اين انديشه داشتيم خيلي در طول همکاري‌مان تاثير گذاشت و باعث شد تا آخرين روزي که ايشان در قيد حيات بود، ادامه پيدا کند. هرچند او در ميان اين همکاري، ممکن بود قطعه‌هاي فولکلور هم بخواند اما تکيه و توجهش روي قطعاتي با بافت عمومي که ظرفيت‌ موسيقايي يک قطعه و پيوندش با موسيقي ايران هست، قرار داشت."

 

 

محمد نوري اهل تهران بود اما تعداد آثار فولکلور، به خصوص آثار موسيقايي گيلاني در کارنامه‌اش غلط‌انداز است به طوري که اگر کسي او را نشناسد، گمان مي‌کند گيلان زادگاه اوست. اين‌ها را محمد سرير مي‌گويد و درباره اهتمام محمد نوري به موسيقي فولکلور اضافه مي‌کند:

 

"جان مايه موسيقي ايران از موسيقي نواحي سرچشمه گرفته است. بنابراين مرکز ايده‌ها و نظرات موسيقايي است که مي‌توان از آن استفاده کرد. ايشان هم همين انديشه را داشتند و به همين دليل بود که قطعات زيادي با الهام از موسيقي فولکلور نوشتيم. موسيقي‌هايي که با تکيه بر موسيقي محلي ساخته شده بود. آن‌ها جان مايه ارزشمندي دارند و مي‌توانند در بلند مدت هم ماندگاري داشته باشند."

 


موسيقي ملي مرکز توجه آقاي خواننده

 

"ما براي آن که ايران خانه خوبان شود، رنج دوران برده‌ايم…" اين قطعه همان‌طور که شروع و اوج‌هاي شگفت‌انگيزي دارد، يکي از برجسته‌ترين آثار موسيقايي ملي-ميهني است. محمد سرير درباره راز ماندگاري آثار نوري به خصوص اين قطعه مي‌گويد:

 

"در دوراني که بيشتر توجه‌ها به سمت مدرنيته و نغمه‌هايي بود که از کشورهاي ديگر مي‌آمد و پخش مي‌شد، توجه محمد نوري به موسيقي ملي ايران بود. موضوعي که کمتر خواننده‌اي متوجه آن است. تکيه او در عين حال، هميشه به موسيقي ملي ايران و به خصوص موسيقي فولکلور بود.

تحصيلات ايشان در زمينه آموزش صدا و خوانندگي کاملا متفاوت بود. او کاملا توجه داشت که کارش را بايد به صورت آکادميک انجام بدهد و يک نوع توانايي را در حوزه خوانندگي به دست بياورد تا بتواند آن را در آثارش به کار گيرد. کسي که آواز مي خواند، مثل هر نوازنده ساز، يک سري روش ‌هايي دارد و مي‌تواند يک سري امکانات را براي خودش فراهم کند تا به خوبي از عهده اجراي آثار برآيد. بسياري از قطعاتي را که من نوشتم و او اجرا کرد هيچ خواننده ديگري نمي‌تواند بخواند، يعني خواننده‌هاي معمولي. مگر اين که تحصيلات موسيقي داشته باشد؛ اين تحصيلات مي تواند به اجراي کار کمک کند؛ اين که چگونه مي‌تواني منهاي اين که از نظر موسيقايي آن را اجرا کني، از نظر انتقال کلام و ماندگاري اثر موسيقي در ذهن خواننده و فراز و فرود کلمات هم موفق باشي. بنابراين، اين توانايي و تحصيلات در حوزه موسيقي با شناخت و علاقه‌شان به موسيقي ملي با هم بود که توانست اين ماندگاري را فراهم کند. در دوراني نه چندان دور اين گوهرهاي توانمند ايران بيشتر خواهند درخشيد."

 

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafmusic/post/32585
0 نظر
دسته بندی