×
( ! ) Notice: Undefined variable: menuPostList in C:\inetpub\Customers\Masaf\masaf.ir\index.php on line 38
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0001406592{main}( )...\index.php:0

( ! ) Warning: Invalid argument supplied for foreach() in C:\inetpub\Customers\Masaf\masaf.ir\index.php on line 38
Call Stack
#TimeMemoryFunctionLocation
10.0001406592{main}( )...\index.php:0
تماس با ما
1 0 نظرات 1088 بازدید
تاریخ انتشار 19 - 1398/10/02

ماجرای لو رفتن آهنگ‌ها و دانلودهای غیرقانونی/ رکورددار آثار لو رفته کیست؟

ماجرای لو رفتن آهنگ‌ها و دانلودهای غیرقانونی/ رکورددار آثار لو رفته کیست؟

ماجراي لو رفتن آهنگ‌ها و دانلودهاي غيرقانوني/ رکورددار آثار لو رفته کيست؟

 

 

از سال‌ها قبل، تقريبا از وقتي که گروه‌هاي موسيقي زيرزميني در دهه 80 با رشد قارچ‌گونه‌اي مواجه شدند، پديده لو رفتن قطعات موسيقي هم باب شد. گروه‌ها و خوانندگان براي اينکه کارهايشان شنيده شود، به‌صورت خودجوش آثارشان را روي شبکه‌هاي مجازي قرار دادند يا تک‌‌آهنگ‌هايشان سر از بساط سي‌دي‌فروش‌ها درآورد، اما با گسترش فضاي مجازي، اينستاگرام و تلگرام اين ماجرا ابعاد ديگري هم پيدا کرد و گاه ترانه‌ها و قطعات يک آلبوم قبل از انتشار روي شبکه‌هاي مجازي قرار گرفت؛ مثل همين اتفاق که چند ماه پيش براي آلبوم محسن چاوشي رخ داد و چند روز قبل هم يقه گروه رستاک را گرفت. 
 

به گزارش شهروند، قطعه "کوچه‌لر" آخرين اثر گروه که قرار بود در تاريخ بيست‌و‌ششم آذرماه منتشر شود، يکي، دو روز قبل از اينکه به چرخه فروش در بيپ تونز و ساير سايت‌هاي دانلود قانوني برسد، در شبکه مجازي منتشر شد. اين اتفاق باعث شد آنها هم قطعه را براي خريد و دانلود قانوني، خيلي زود و به فاصله کمتر از يک روز به بيپ تونز بسپارند.

 

 

انگيزه‌ انتشار قطعات پيش از انتشار رسمي
فرزاد طهراني، مدير سايت بيپ تونز حالا درباره اتفاقاتي که منجر به لو رفتن قطعات موسيقي مي‌شود به "شهروند" مي‌گويد: هنگام ساخته‌شدن قطعه موسيقي افراد حاضر در استوديو درگير اين قضيه هستند، اگرچه گاهي اوقات هم خوانندگان و هنرمندان خودشان کار تنظيم، ميکس و مسترينگ را انجام مي‌دهند، به هر دليلي ممکن است افراد با انگيزه‌هاي مختلف قطعه‌اي را لو بدهند، اما اين قضيه به تهيه‌کننده برمي‌گردد و اينکه چقدر با افرادي مطمئن کار را جلو برده است. البته برخي مواقع هم گروه‌ها و خوانندگان خودشان عمدا قطعه را لو مي‌دهند تا کارشان بازتاب بيشتري داشته باشد. به هر حال، بيپ تونز خيلي درگير اين ماجرا نيست، چون ما براساس توافقي که با ناشران موسيقي داريم، عمل مي‌کنيم و اگر قطعه‌اي غير قانوني منتشر شود همه چيز بر عهده تهيه‌کننده است.
 

 

در صورت داشتن قرارداد وارد عمل مي‌شويم
با وجود همه اينها، اگر قراردادي ميان تهيه‌کننده و سايت بيپ تونز باشد، آنها مي‌توانند با ساز و کاري که دارند قطعات را از روي اينترنت جمع‌آوري کنند اما وقتي قطعه‌اي قبل از انتشار در اين سايت، از طريق سايت دانلود غيرقانوني لو برود، کاري از دست آنها هم برنمي‌آيد. طهراني هم مي‌گويد: "بايد توافقي داشته باشيم تا در اين زمينه وارد عمل شويم."
 

 

از انتشار غير قانوني آلبوم همايون شجريان جلوگيري کرديم
در يکي، دو ‌سال گذشته ماجراهايي با همين سبک و سياق براي گروه‌ها و افراد مختلف اتفاق افتاده و به پشتوانه قرارداد تهيه‌کننده با سايت‌هاي دانلود قانوني جلوي انتشار آنها گرفته شده است؛ ‌سال گذشته آلبوم "ايران من" از همايون شجريان و آلبوم "ابراهيم" از محسن چاوشي؛ امسال هم آلبوم "افسانه چشم‌هايت". مدير سايت بيپ تونز مي‌گويد در هر سه مورد براساس قرار تهيه‌کننده وارد عمل شديم: "درباره آلبوم‌هاي مذکور بالاي چند ده سايت اينها را منتشر کرده بودند، اما جلوي سايت‌ها را گرفتيم."
 

 

از ريپورت به گوگل  تا حذف اپليکيشن کانال‌هاي تلگرامي
در واقع قرارداد از چند طريق به آنها اجازه مي‌دهد از ابزارهاي خود براي حمايت از حقوق مولف و جلوگيري از آپلودهاي غير قانوني استفاده کنند. به گفته طهراني، آنها سايت‌هاي دانلود غير قانوني را ريپورت مي‌کنند تا از طريق گوگل حذف شود. اگر در کانال آلبوم يا قطعه منتشر شده باشد براي حذف کانال با تلگرام مکاتبه مي‌کنيم يا اگر اپليکيشني باشد از روي آپ‌استورها آن را حذف مي‌کنيم به شرطي که تهيه‌کننده از ما بخواهد، اما گاهي هم تهيه‌کننده دوست دارد قطعه‌اش از طريق انتشار در اين مجاري و سايت‌ها شنيده شود، بنابراين ايرادي به آن نمي‌گيرد. ‌سال گذشته، بعد از انتشار غير قانوني آلبوم ابراهيم چاوشي در تلگرام، سايت بيپ تونز از کانال‌ها شکايت کرد، بنابراين تلگرام براي کانال‌هاي دانلود غير قانوني اخطاريه‌اي ارسال کرد و مهلتي دوازده‌ساعته به آن ها داده شد تا فايل‌هاي موسيقي اين آلبوم را حذف کنند.

 


رکورددار لو رفتن قطعه‌ها
لو رفتن‌ و انتشار غيررسمي قطعات براي محسن چاوشي تازگي ندارد و همچنان هم ادامه دارد. شهريور امسال بخش‌هايي از سه قطعه قديمي او در فضاي مجازي پخش شد و با وجود تلاش براي جلوگيري از پخش آثار، دو قطعه از او در فضاي مجازي منتشر شد. همچنين تکه‌هاي مختلف قطعه سوم که "بندباز" نام دارد در اينستاگرام پخش شد. البته بعد از اين ماجرا، شايعاتي هم درباره حذف يکي از قطعات لو رفته از آلبوم به‌دليل تنبيه هواداران مطرح شد، اما تهيه‌کننده آلبوم اين مسائل را رد کرد. او از همان سال‌هاي نخست فعاليت در عرصه موسيقي با لو رفتن آلبوم‌هايش روبه‌رو بود؛ چه آن زمان که هنوز فعاليتش رسمي نبود و چه بعد از آن ‌که مجوز آلبوم‌هايش را گرفت. گفته مي‌شود تا به حال چهار آلبوم از او قبل از انتشار لو رفته و در کل تعداد قطعاتي که به اين صورت وارد بازار شده است به 50 قطعه هم مي‌رسد؛ بر همين اساس او را در اين زمينه رکورددار مي‌دانند.

 

به جز محسن چاوشي خوانندگان ديگري از جمله محسن يگانه، محمد عليزاده و ديگران با اين ماجرا روبه‌رو بوده‌اند. نخستين آلبوم محمد عليزاده در اوايل دهه 90 لو رفت و همين ماجرا باعث شد تا مدتي سکوت کند، اگرچه خيلي‌ها معتقدند اين اتفاق به شنيده‌شدن او کمک کرد. چند قطعه از خواننده ديگري هم زماني که شبکه اينترنت به گستردگي حالا نبود، لو رفت و مدتي بعد از آن البته آلبوم ترنج با مجوز رسمي منتشر شد.

 

بعد از لو رفتن قطعه چه اتفاقي براي اثر مي‌افتد؟
در اغلب مواردي که يک قطعه در فضاي مجازي و شبکه‌هاي اجتماعي دست‌به‌دست مي‌شود، ماکت اوليه اثر است اما در هر حال انتشار آن براساس قرارداد ميان تهيه‌کننده با شرکت‌هاي موسيقي به لحاظ حقوقي مناسباتي دارد. طبق قراردادهاي حرفه‌اي اگر اثري پيش از انتشار لو برود، خسارت آن متوجه تهيه‌کننده‌اي است که با شرکت قرارداد بسته است و قاعدتا تهيه‌کننده براي اينکه خود را از زير بار پرداخت خسارت بيرون بياورد، ترجيح مي‌دهد قطعه را از کل آلبوم حذف کند. البته در مواردي هم مثل همين ماجراي قطعه گروه رستاک، اگر تهيه‌کننده زود وارد ماجرا شود و قطعه را از طريق سايت‌هاي دانلود قانوني وارد بازار کند تا حدي جلوي ضرر و زيان را گرفته است.

 

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafmusic/post/32421
0 نظر
دسته بندی