×
Notice: Undefined variable: menuPostList in C:\inetpub\Customers\Masaf\masaf.ir\index.php on line 38

Warning: Invalid argument supplied for foreach() in C:\inetpub\Customers\Masaf\masaf.ir\index.php on line 38
تماس با ما
4 0 نظرات 878 بازدید
تاریخ انتشار 22 - 1398/12/08

2 اقدام جایگزین ایران به جای همکاری با FATF

2 اقدام جایگزین ایران به جای همکاری با FATF

هفته گذشته اجلاس «گروه ويژه اقدام مالي» موسوم به FATF برگزار شد و اين نهاد بار ديگر ايران را در ليست سياه قرار داد. بر اين اساس در بيانيه FATF از ديگر کشورها درخواست شده است در تعاملات بانکي با ايران تدابير ويژه‌تري را به منظور اطمينان از مبارزه با پولشويي در دستورکار قرار دهند.

ايران از سال 2007 ميلادي در فهرست سياه گروه ويژه اقدام مالي قرار گرفت و از سال 2009 ميلادي اين نهاد به طور رسمي خواستار اقدامات متقابل کشورها در تعاملات مالي با ايران شده بود. در ادامه از سال 2009 تا 2016 ميلادي و به مدت 7 سال ايران در ليست سياه FATF قرار داشت.
اما مصادف بودن اين مدت با تحريم‌هاي مالي آمريکا و کشورهاي اروپايي عليه ايران، موجب شده بود عملا ايران هيچ ارتباط مستقيمي با نظام دلاري و همچنين بانک هاي بزرگ غربي نداشته باشد و بنابراين در آن زمان نيز بودن يا نبودن در ليست سياه FATF در عمل تفاوتي براي ايران نداشت.
در حال حاضر نيز دقيقا شرايط به مانند سال‌هاي 2009 تا 2016 است و تحريم‌هاي مالي همه جانبه آمريکا عليه ايران موجب شده است حضور يا عدم حضور در ليست سياه FATF تفاوتي براي ايران نداشته باشد.
تنها مي تواند به ديگر کشورها در تعامل مالي با يک کشور خاص که در ليست سياه قرار دارد، هشدار بدهد و از آن ها بخواهد در روابط بانکي خود با آن کشور، تدابير ويژه تري را اتخاذ نمايند. اما در اين زمينه توجه به چند نکته حائز اهميت است:
اول اينکه اساسا ايران درحال حاضر هيچ روابط بانکي مستقيمي با ديگر کشورها ندارد و تمامي تعاملات مالي خارجي ايران از روش‌هاي غير رسمي همچون استفاده از شبکه صرافي‌ها انجام مي‌شود. بنابراين در اين شرايط عملا توصيه به ديگر کشورها به اتخاذ تدابير ويژه در روابط بانکي با ايران بلاوجه است.
به بيان ديگر دليل عدم دسترسي ايران به شبکه بانکي دلاري، تحريم‌هاي آمريکا است و بانک هاي غربي تا زماني که تحريم هاي دلاري آمريکا پابرجا باشد، حاضر به تبادل مالي با ايران نخواهند بود؛ و اين مسئله ارتباطي به حضور يا عدم حضور ايران در ليست سياه FATF ندارد.
نکته دوم اينکه محدوديت‌هايي به مراتب سخت‌تر و پيچيده‌تر از آنچه FATF اتخاذ آن‌ها را از ديگر کشورها در روابط بانکي با ايران درخواست کرده، از ماه‌ها قبل و با شروع تحريم‌هاي آمريکا عليه ايران برقرار شده است.
در واقع آنچه اکنون FATF از ديگر کشورها درخواست کرده است که عليه ايران اعمال کنند، در شرايط موجود به مراتب سخت تر درحال اجراست و دليل آن نيز تحريم‌هاي مالي آمريکاست.
دو نکته فوق به خوبي نشان مي‌دهد تا زماني که ايران تحت تحريم‌هاي مالي آمريکا قرار داشته باشد، عملا هرگونه همکاري با FATF نمي تواند هيچ کمکي به بهبود روابط بانکي خارجي ايران نمايد. در اين شرايط ورود ايران به ليست سياه از سوي اين نهاد نيز در عمل يک اقدام نمايشي است و اثر واقعي ندارد. حتي رئيس کل بانک مرکزي نيز بعد از انتشار بيانيه FATF به سرعت بر اين مهم تأکيد کرد.
در دنياي کنوني نهادهاي بين‌المللي همچون FATF تحت نفوذ سياسي آمريکا قرار دارند. در اين شرايط تا زماني که ايران از سوي آمريکا مورد هجوم رسانه‌اي و تحريمي قرار داشته باشد، امکان بهره مندي ايران از مزيت‌هاي همکاري با نهادهاي بين‌المللي فراهم نيست؛ و روابط با اين نهادها کاملا يک طرفه و به ضرر ايران خواهد بود.
به طور خاص ورود ايران به ليست سياه FATF عملا به هرگونه مزيت تلاش براي همکاري با اين نهاد پايان داد و اکنون ايران بايد تا زماني که شرايط براي استفاده از مزيت‌هاي خروج از ليست سياه FATF را ندارد، تمامي همکاري‌هاي خود با اين سازمان را متوقف نمايد.
تمامي کارشناسان داخلي بر لزوم اقدام در راستاي مبارزه با پولشويي در داخل کشور از طريق کنترل جريان ريال تأکيد دارند؛ اما آنچه مسلم است اينکه در تحقق اين مهم هيچ نيازي به همکاري با يک نهاد بين‌المللي همچون FATF نيست. عملکرد مطلوب بانک مرکزي در اين زمينه در طول چند ماه اخير به خوبي اين مسئله را نشان مي‌دهد.
از طرف ديگر درصورتي که ايران بتواند شرايط راهکارهاي جايگزين و به طور خاص استفاده از ارزهاي ملي را در تجارت با کشورهاي همسايه و کشورهايي همچون چين و روسيه را فراهم کند، نه تحريم هاي آمريکا و نه هشدارهاي FATF، هيچکدام نمي تواند مانعي براي تجارت خارجي ايران باشد.
بنابراين در کنار توقف کامل همکاري‌ها با FATF، ايران مي‌تواند از طرفي با کنترل جريان ريال به مبارزه داخلي با پولشويي بپردازد و از طرف ديگر با توسعه سازوکارهاي مالي مستقل از دلار، روابط مالي خارجي خود را حفظ و تقويت نمايد؛ بدين ترتيب عملا بدون نياز به همکاري با FATF، ايران از مزيت‌هاي خروج از ليست سياه اين نهاد نيز بهره‌مند مي‌گردد.
 
به قلم: ميرهادي رهگشاي
لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/masafeco/post/34671
0 نظر