× تماس با ما
0 0 نظرات 210 بازدید
تاریخ انتشار 16 - 1397/10/03

زمین از حجت خالی نمی ماند

زمین از حجت خالی نمی ماند

شيخ اشراق درباره وجوب امامت مي‌نويسد: «جهان هيچ‌گاه از حکمت و از وجود کسي که داراي حکمت باشد و حجج و بينات خدا نزد او باشد، خالي نبوده است و اين چنين کسي خليفه خداست و تا زمين و آسمان برپاست، چنين خواهد بود... و زمين هرگز از چنين انساني تهي نخواهد بود... اينکه مي‌گويم رياست با اوست مقصودم حکومت ظاهري او نيست، بلکه گاهي در نهايت پنهاني (غيبت) به سر مي‌برد... رياست جامعه با اين انسان است اگر چه نشاني از او در دست نباشد»

بنابراين دليل عقلي اقتضا مي‌کند که هر زمان بايد امام و رهبري باشد. محقق طوسي بعد از اثبات اصل امامت و اثبات اينکه امام بايد معصوم از گناه و خطا و امامتش منصوب از سوي پيامبر باشد، مي‌نويسد: «عصمت و نص پيامبر مختص حضرت علي است»

و بعد به ذکر ادله وجود اين دو صفت در امام علي‌ مي‌پردازد و در نهايت در اثبات ائمه بعدي مي‌گويد: «نقل متواتر دلالت بر امامت يازده امام، بعد از امام علي مي‌کند، چون عصمت امام واجب است و غير اينها معصوم نيستند و تمام کمالات تنها در ائمه جمع است»

بنابراين اصل امامت و اينکه در هر زمان بايد امام معصوم باشد تا حجت خداوند بر روي زمين باشد، محتاج دليل عقلي است، ولي اينکه آيا امام زمان به دنيا آمده و فرزند کيست يا القاب و اسامي ايشان چيست، محتاج دليل نقلي است و عقل اقتضا مي‌کند که از دليل نقلي استفاده کنيم؛ چون وجود امام مهدي با ادله نقلي متواتر اثبات شده است و متواترات يکي از بديهيات است.

حکمةالاشراق، از مجموعه مصنفات شيخ اشراق، ج 1، ص 11

#دلايل_عقلي_امامت_و_مهدويت 37

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/mahdiaran/post/18653
0 نظر