× تماس با ما
1 0 نظرات 194 بازدید
تاریخ انتشار 06 - 1398/10/05

تهدید امنیت غذایی با تشکیل وزارت بازرگانی

تهدید امنیت غذایی با تشکیل وزارت بازرگانی


?به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در جلسه علني مجلس در سوم مهرماه با 132 رأي موافق، 78 رأي مخالف و 8 رأي ممتنع از مجموع 222 نماينده حاضر در جلسه با تشکيل مجدد وزارت بازرگاني موافقت کردند. اما در ادامه شوراي نگهبان طرح تفکيک وزارت صنعت، معدن و تجارت را به دليل مغايرت با اصل 75 رد کرده است. بر اساس بررسي‌هاي هيئت عالي نظارت مجمع تشخيص مصلحت نظام، مصوبه تشکيل وزارت بازرگاني با بند 10 سياست‌هاي کلي نظام اداري و بند 16 سياست‌هاي کلي اقتصاد مقاومتي مغايرت دارد. پيش از اين نيز نمايندگان مختلف مجلس و نيز کارشناسان با طرح تشکيل وزارت بازرگاني مخالفت کرده و آن را به ضرر اقتصاد کشور به ويژه در شرايط فعلي عنوان مي کردند. از سوي ديگر تشکيل وزارت بازرگاني که در حقيقت لغو قانون انتزاع هم هست در تضاد با زنجيره ارزش توليد است که از سوي کارشناسان و پژوهشگران نقش يک حلقه کليدي در پايداري و هم افزايي توليدات کشاورزي دارد.

در اين زمينه با فاطمه پاسبان استاديار پژوهشي موسسه پژوهش هاي برنامه ريزي، اقتصادي کشاورزي و توسعه روستايي در زمينه زنجيره ارزش در توليدات کشاورزي و عواقب تشکيل وزارت بازرگاني گفت وگويي انجام داديم که در زير مي‌خوانيد.

فارس: بيش از 140 کشور جهان و بيش از 10 کشور پيشرو در عرصه کشاورزي مديريت توليد و کشاورزي خود را بر عهده يک متولي يعني وزاتخانه توليد قرار داده اند. به عبارت ديگر کشورهايي که امروز بازارهاي صادراتي جهان را تسخير کرده اند به شکل واحد طي سال هاي متمادي توليد و بازرگاني کشاورزي را مديريت مي کنند. به نظر شما چرا بايد زنجيره ارزش محصول در بخش کشاورزي مديريت واحد داشته باشد ؟

پاسبان: همان طور که مي‌دانيم امروزه رويکرد بازار محوري و مشتري مداري بر فعاليتهاي اقتصادي اعم از توليد کالا و خدمات حاکم شده است و قبل از تصميم به توليد ابتدا مطالعات بازار سنجي صورت گرفته تا کالا يا خدماتي که توليد و ارائه مي شود بازار پسند و بر اساس نياز مشتري و مصرف کننده و سلايق و نيازهاي آن باشد . به عبارتي مهمترين مرحله همين شناخت بازار فروش است که شامل مصرف کننده نهايي، مصرف کننده واسطه و رقبا است. بعد از اين مرحله است که ايده پردازان و طراحان با خلق نوآوري و خلاقيت کالا و خدمات خود را به گونه‌اي طراحي مي‌کنند که مشتري را جذب محصول خود کرده و با ارائه خدمات پس از فروش و محصول سالم و با کيفيت و استاندارد، وفاداري مشتري را براي برند خود پايدارمي‌ کنند. همه اين اتفاقات در مفهومي به نام زنجيره ارزش يعني از توليد تا سفره شکل مي‌گيرد که نوع نگاه زنجيره ارزش از بازار شروع شده و به توليد مي‌رسد. ساماندهي و قانون مداري زنجيره ارزش هر محصول براي بخش کشاورزي از الزامات توسعه پايدار و امنيت غذايي است.

:فارس: چه دلايلي بر اين گفته که ساماندهي زنجيره ارزش از الزامات توسعه پايدار و امنيت غذايي است، داريد؟
پاسبان: توليدکنندگان کوچک و متوسط مقياس از توانايي مالي و تخصصي در خصوص کسب دانش و اطلاعات روزآمد موضوعات بازارايابي و فروش و بازار پسندي (بازار داخلي و خارجي) برخوردار نيستند. از اين رو لازم است بازيگران تخصصي هر موضوع به توليد کننده دانش و اطلاعات لازم را براي توليد محصول بازار پسند، سالم و با کيفيت ارائه دهند، بنابراين ارتباط بين بازيگران زنجيره لازم و ضروري است.

مديريت بازار از الزامات پايداري توليد است به گونه‌اي که بازيگران و حلقه‌ هاي مورد نياز به شکل حقوقي (همانند قراردادهاي حقوقي بين بازيگران زنجيره) شکل گرفته تا کارآمدي بازار اتفاق افتاده به طوري که بازيگران اضافي و مخل بازار (انحصارگر يا رانت جو و ..) از بازار حذف و بازيگراني که حضور آنان ضرورت دارد به زنجيره اضافه شده و رقابت به بازار برگردد. از اين رو ضرورت دارد همه حلقه ‌ها و بازيگران دور هم باشند. البته شکل حقوقي و قانوني اين کار گروهي مي‌تواند همانند گروه خانوادگي، تشکل و انجمن به اشکال مختلف باشد. مزيت رقابتي در بخش کشاورزي از الزامات توسعه پايدار بخش کشاورزي است و اين مزيت رقابتي با رويکرد زنجيره ارزش اتفاق مي‌افتد. تقسيم کار و برگشت به تخصص و فعاليت حرفه‌اي در زنجيره به همه بازيگران کمک مي‌کند که هم افزايي دانش و اطلاعات براي دستيابي به هدف مشخص يعني کاهش قيمت تمام شده ، افزايش بهره وري منابع و توليد ،کاهش ضايعات، توليد غذي سالم و با کيفيت و استاندارد و حفاظت و صيانت از منابع طبيعي و منابع پايه عملياتي شود.

 براي مطالعه ادامه مطلب لطفا به خبرگزاري فارس مراجعه فرماييد:

http://fna.ir/de9c8v
 

لینک کوتاه پست:
https://masaf.ir/foods/post/32579
0 نظر