تاریخچة تکاپوی اسلامی ـ ایرانی در مورد فلسطین

تاریخچة تکاپوی اسلامی ـ ایرانی در مورد فلسطین shia muslim                   
تاریخچة تکاپوی اسلامی ـ ایرانی در مورد فلسطین -فلسطین از اشغال تا امروز محمدصادق شهبازی

فرآیند انقلاب اسلامی و آغاز انقلاب
پس از اعلام آمادگی براي مقابله با فلسطین در زمان اشغال و اعلام آمادگی فدائیان اسلام و بعضی گروه‌های دیگر برای اعزام به فلسطین، امام خمینی اولین عالم مسلمان بود که با دفاع جدی از مسئلة فلسطین، به اختصاص وجوه شرعی برای کمک به مبارزان فلسطینی اقدام کرد. پیش از او نیز نواب صفوی با حضور در مناطق اشغالی و تهییج سران کشورهای اسلامی باب جدیدی را در مبارزه علیه اسرائیل گشوده بود. مسئلة فلسطین و مقابله با اسرائیل مهم‌ترین عنصر در کلید خوردن مقابلة امام خمینی با رژیم ستم‌شاهی شد و طرح مسئلة فلسطین به‌عنوان نقطة عظیمت جهان اسلام جهت آزاد کردن انرژی متراکم فرزندان معنوی رسول‌الله(ص) و اتحاد امت اسلامی از مهم‌ترین استراتژی‌های امام در این حوزه بود، که هم مسئلة قدس را زنده کرد و هم در کنار شکستن ابّهت پوشالی امریکا به قدرت نمادین انقلاب اسلامی تبدیل شد. بلافاصله بعد از انقلاب، سفارت اسرائیل تسخیر و به دست فلسطینیان سپرده شد؛ و دولت‌های طرف سازش با اسرائیل به‌ویژه مصر مغضوب انقلاب اسلامی شدند.
 
روز قدس و استراتژی سطل آب و فریاد فراگیر
روز قدس به‌عنوان محوری‌ترین عامل مقابله با اسرائیل، جهت اتحاد امت و با استراتژی به فریاد درآوردن همه و قیام همگاني امت اسلامی و حتی عدالتخواهان و آزادی‌خواهان جهان پی گرفته شد. زنده نگه داشتن روح مبارزه در امت و حمایت از مبارزان فلسطینی، ایجاد افق آرمانی برای عدم توقف انقلاب، احیای بیداری اسلامی با محوریت و کانون فلسطین و طرح صهیونیسم به عنوان ولیدة فاسد نظام سلطه و استکبار به­مثابه «دیگری» امت اسلامی جهت انسجام درونی امت، از مهم‌ترین اقدامات و استراتژی‌ها در این زمینه درون جهان اسلام بود.
 
استراتژی عبور راه قدس از کربلا
پس از پیروزی سپاهیان اسلام و آزادی خرمشهر، حتی گروهی از لشکر 27 محمد رسول­الله (صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به رهبری احمد متوسلیان، به لبنان و سوریه اعزام شدند، که با دستور امام با طرح استراتژی «راه قدس از کربلا می‌گذرد» به معنای مقابله با دشمنان منطقه­ای و سران فاسد دولت‌های اسلامی و آزاد کردن راه مقابله و عقبة مبارزه با اسرائیل و براندازی آنان پی گرفته شد. در این ميان، اقدامات دیگری نيز مانند تسخیر فرودگاه مهرآباد به وسیلة محمد منتظری و اعزام نیرو برای همراهی با مبارزان فلسطینی نیز کلید خورد.
 
برائت از مشرکان؛ دهة دوم استراتژی اسلامی‌سازی مبارزه و تشکیل هسته‌های مقاومت
اسلامی نبودن مبارزة فلسطین موجب شد تا جمهوری اسلامی با تشویق مبارزان فلسطینی اسلام‌گرا، زمینه‌های تأسیس گروه‌های اسلام‌گرایی نظیر جهاد اسلامی و حماس را منشعب از اخوان‌المسلمین با رویکرد تبلیغی و ترویجی صرف، کلید زده و به تقویت سازمان جهاد اسلامی و مبارزان سازمان امل اسلامی و بعدها حزب‌الله در لبنان بپردازد، که اولین انتفاضه در چهلم فاجعة خونین مکه بود؛ ‌فاجعه‌اي که در پی راهبرد امام برای اعلام برائت از مشرکین در حج برای وحدت امت اسلامی و کلید خوردن مقابله با دشمنان امت و رژیم‌های فاسد شکل گرفت.
 
عقب‌نشینی‌ها و اجلاس‌های حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین
طرح دکترین أم‌القرا از سوی جواد لاریجانی، اتخاذ سیاست تنش‌زدایانه، توجه به وضعیت داخلی کشور در دورة سازندگی و عقب‌نشینی از اصول اساسی انقلاب در دورة اصلاحات موجب شد بسياري از اقدامات با مشکل مواجه شود. با وجود این رویکرد مبتنی بر عقب‌نشینی، همایش‌های حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین در مجلس سوم کلید زده شد و تا سال‌های بعد ادامه یافت. قانون حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین و مادة واحدة اسلامی مبتنی بر مقابلة اقتصادی و فرهنگی و سیاسی با رژیم صهیونیستی تصویب شد. همچنين تلاش برای ساماندهی رهبران سازش‌نکرده ذیل همایش حمایت از انقلاب اسلامی مردم فلسطین و تشکیل اتحادیة آنها، از ديگر اقدامات در اين زمينه بود.
 
استراتژی تشکیل هسته‌های مقاومت
سیاست کلی جمهوری اسلامی در این دوره به گسترش بیداری اسلامی و تشکیل هسته‌های مقاومت سوق یافت. ازاين‌رو سیاست نظام در این دوره به حمایت از انتخابات برای تعیین تکلیف فلسطین، تغییر یافت. بعضی نهادهای مردمی و نیمه‌مردمی، نیمه‌دولتی در این سال‌ها به ترویج مسئلة فلسطین با محوریت تبلیغ برای مخاطب داخلی همت گماشتند.
 
انتفاضه الاقصی و موج تبلیغی
کلید خوردن انتفاضه الاقصی با رفتن شارون به مسجدالاقصی نیز گامی مهم در فضاسازی و به راه افتادن جریان‌های مختلف با محوریت رویکرد ترویجی داخل کشور داشت. از این دوره کلاس‌ها و جریان‌های صهیونیزم‌شناسی، اسرائیل‌شناسی و یهودشناسی در داخل کشور نضج گرفتند و محصولات فرهنگی و کتب و مستندهای متعددی در مورد مقاومت اسلامی تولید شد.
 
حرکت‌های جدید با محوریت نقش‌آفرینی مردمی
اما در انتهای دهة هفتاد، اقدامات جدید مردمی فضا را تغییر داد. تشکیل ستاد پاسداشت شهدای نهضت جهانی اسلام (استشهادیون) و ثبت‌نام برای عملیات استشهادی علیه منافع امریکا و رژيم صهيونيستي، جنبش دفاع از استقلال ایران و نوع برخوردهای صورت‌گرفته بعد از نشست سعدآباد در مسائل هسته‌ای، پخش گسترده مستندها و محصولات مرتبط با شهدای نهضت جهانی اسلام و مقاومت اسلامی، سخنرانی‌های جنجالی و راهپیمایی‌های اعتراضی علیه سفارتخانه‌های بیگانه و مشخصاً سفارت انگلیس، محصول نگاه جدیدی در دهة هفتاد بود که معتقد بود، براساس اصول اساسی اسلامی در مورد نفی سبیل و دفاع از دارالاسلام و اهتمام به امور مسلمین، نقش‌آفرینی در وقایع بین‌المللی و مقابله با استکبار و هجمه آن به جهان اسلام، احتیاج به حضور فعال جریان‌های مردمی و دانشجویی مستقل دارد. این موج مردمی چند استراتژی مهم داشت: نمایش آمادگی و ایجاد ظرفیت برای موضع‌گیری و حضور رهبری دینی و حاکمیت برای موضع حداکثری در مسائل بین‌المللی و سیاست خارجی، اعلام همدردی مردمی و غیردولتی با جهان اسلام، مقابله با سازش‌طلبی سرخوردگان و محافظه‌کاران داخلی، احیای گفتمان ابتدای انقلاب و مشخصاً گفتمان امام خمینی(سلام‌الله‌علیه)، نقش‌آفرینی مستقل و غیرفرمایشی در وقایع جهانی و ...
 
استراتژی جدید جمهوری اسلامی
استراتژی جمهوری اسلامی نیز در این فضا به سمت به قدرت رساندن اسلام‌گرایان و هسته‌های مقاومت در کشورهای مختلف کشیده شد که ازجمله به قدرت رسیدن حماس در فلسطين و تغییر جایگاه حزب‌الله و حامیان مقاومت در دولت و مجلس لبنان را در پی داشت و در بعضی کشورهای اسلامی دیگر نیز با روی کار آمدن اسلام‌گرایان همراه شد.
 
جنگ 33روزه و حرکت به سمت فلسطین
جنگ 33روزه و حمله اسرائیل به غزه و جنوب لبنان موج دیگری را به راه انداخت. فراتر رفتن از اعلام‌های رسانه‌ای و نمادین در قالب متراکم کردن انرژی جهان اسلام به سمت قدس شریف، گام جدیدي به­شمار مي­آيد. در نتیجة این اقدام، طرح اعزام زمینی نیرو به لبنان و فلسطین مطرح شد. فراتر از یک حرکت نمادین، قرار شد برای نمایش آمادگی واقعی، داوطلبان اعزام به غزه و جنوب لبنان، با عبور از شهرهای مختلف و فضاسازی آنها از طریق مرز زمینی رهسپار منطقه شوند. گرچه از اول این حرکت جنبش عدالتخواه دانشجویی نمادین می‌نمود، اما موج رسانه‌ای و مردمی ایجادشده حول آن باورنکردنی بود. بعد از اين نیز موج مطالبة فرهنگی از نهادهای مسئول در قضیة فلسطین و لبنان، تحریم کالاهای صهیونیستی با محوریت جنبش دانشجویان جهان اسلام و انجمن دانشجویان حامی قدس شریف وارد فاز جدی‌تری شد.
 
جنگ 22روزه و فرودگاه مهرآباد
با کلید خوردن جنگ 22روزه، اقدام جدیدی با تحصن در فرودگاه مهرآباد و بعضی شهرستان‌ها مانند مشهد، زاهدان، یزد، کرمان و ... صورت گرفت. در تهران فرودگاه مهرآباد انتخاب شد؛ زيرا داخل تهران بود و رفت‌وآمد و حضور مردم و رسانه‌ها آسان بود، به صورت عادی در معرض دید ده‌ها هزار مردم مراجعه‌کننده به فرودگاه قرار داشت و قابل سانسور نبود، جدی بود و در صورت رفع موانع، حاضران در آن، آمادگی کامل برای حضور در صحنه داشتند، به‌خاطر مرکزیت امکان حضور نخبگان را فراهم می‌کرد، سابقة تاریخی اعزام سپاهیان محمد رسول الله(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) به سوریه و لبنان و بعضی حرکت‌ها مثل اقدامات شهید محمد منتظری را داشت و ارزش آن را دو چندان می‌کرد و از همه مهم‌تر، قابلیت تکرار و کشوری شدن در شهرستان‌های مختلف را داشت. تعیین جایزه برای سران امنیتی نظامی اسرائیل بعد از ترور عماد مغنیه و تعیین جایزه برای سران کشورهای خائن به­ويژه اردن، مصر و سعودی، از اقدامات متصل به این تحصن بود که موجی را در کشور و بعضاً خارج از کشور ایجاد کرد.
 
مجموعه‌های جدید جهان اسلامی
در این ميان، مجموعه‌های جدید جهان اسلامی مثل اتحادیة امت واحده از دل تحصن مهرآباد جوشیدن گرفت،که بعدها حرکت‌هایی نظیر همایش بین‌المللی مقابله با استکبار جهانی و کاروان آسیایی غزه را شکل داد. بعضی مجموعه‌های مردمی‌تر مانند مؤسسة گفت‌وگوی دینی هم با فضاسازی داخلی و گفت‌وگو و نقش‌آفرینی بین‌المللی در این فضا سهیم شدند.
 
هسته‌های مقاومت حقوق بشری و تحریم کالاهای صهیونیستی
همگام با این فضای داخلی در بعد بین‌المللی باید این فضا برای انسان غیرمسلمان به‌عنوان یک فاجعة بشری طوری طرح می‌شد تا فهمیده شود. تشکیل تشکل‌های حقوق بشری اسلامی نظیر کمیسیون حقوق بشر اسلامی در لندن، طرح مسئلة فلسطین و تسری آن به عدالتخواهان و آزادی‌خواهان و حق‌طلبانِ حتی غیرمسلمان، تهییج آنها و جهان اسلام به مبارزة اثرگذار اقتصادی و فرهنگی و سیاسی برای مقابله با آپارتاید و هولوکاست انسانی در فلسطین، گام دیگر این بیداری بود که با شهادت بعضی از آنها نظیر راشل کوری، ابعاد تازه‌ای یافت. تأکید بر ضرورت تحریم کالاهای صهیونیستی و حامیان صهیونیسم که از آغاز مبارزه شکل گرفته بود، به صورت جدی‌تر پی‌گیری شد و در کل جهان اسلام و ازجمله در داخل کشور اقدام به فضاسازی نمود. این مبارزه که از زمان تصویب قانون انقلاب اسلامی مردم فلسطین با کش و قوس بسیار پیش رفته بود، تا تصویب چندین قانون و نهایتاً معرفی لیست رسمی وزارت خارجه به مجلس پیش رفت؛ و هنوز تکاپوی مردمی دانشجویی بر سر معرفی به مردم و مطالبه از مسئولان ادامه دارد که تا تحقق کامل راه آن باز است و انتظار مي‌رود سال حمایت از تولید ملی بتواند زمینة به ثمر نشستن جدی آن را فراهم کند.
 
استراتژی حقوق بشری
این اقدامات در فضای بین‌المللی که در کنفرانس‌های دوربان اول و دوم و بعضی نهادهای بین‌المللی نیز توانسته بود نتایج واقعی و پیروزی‌هایی به دست بیاورد، با اتفاقاتي نظیر حمله به کشتی آزادی برای شکست محاصرة غزه وارد فاز جدیدی شد که فعالیت‌های مرتبط را روحی دوباره بخشید. این‌بار، نگاه بر این قرار گرفت که انرژی تمام عدالت­خواهان و حق‌طلبان عالم را در یک نقطه متمرکز کرده و براي پي‌گيري ظلم آشکار غیر قابل توجیهي كه به مردم غزه روا داشته شده، با حرکت برون‌دینی و فراملی و فرامذهبی و برگرفته از مشترکات انسانی اقدام شود. کاروان آسیایی شكست حصر غزه، به شكلي جهادی و با هدف رساندن صدای مظلومان از طریق زبان حقوق بشری، اين حركت را پی گرفت که ده‌ها کاروان نیز همراه با همین فضا از نقاط مختلف دنیا به صورت زمینی و دریایی و حتی هوایی، پی­گیر مسئله شدند.
 
بیداری اسلامی و حرکت و انقلاب مردمی برای آزادی فلسطین
به ثمر رسیدن بیداری اسلامی در سال 2011 میلادی و پیروزی انقلاب‌های مردم تونس و مصر و بعدها لیبی و گام اول انقلاب یمن، زمینة موج جدیدی از بیداری اسلامی را کلید زد که علاوه بر همراهی مردم کشورهای منطقه و مطالبة تغییر روابط دولت‌هایشان با رژيم صهيونيستي، نوعی حرکت از جنس انقلاب اسلامی را به مبارزة فلسطین تسری داد. این حرکت، مبتنی بر حرکت فکری و فرهنگیِ مبارزة مردمی غیرمسلحانه به سمت فلسطین بود که در قالب «یوم‌النکبه» با حرکت جوانان آوارة فلسطینی خود را نشان داده و بعد در «یوم‌النکسه»، حرکت جوانان فلسطینی و لبنانی و سوری و اردنی را همراه داشت. یوم‌النکبه معادلات منطقه را بر هم زد. مجموعه‌های مردمی جهان اسلامی در داخل کشور نیز اتحادیة هماهنگی فعالان غیردولتی حوزة بین‌الملل و جهان اسلام را شکل دادند.
 
یوم‌الارض و راهپیمایی جهانی به سمت قدس
در حقیقت استراتژی سطل آب، فریاد زدن همه، حرکت مردمی به سمت فلسطین جهت اتحاد امت و مقابله با دشمنان آن با قالب حقوق بشری و ادبیات جذب‌کننده برای همة عدالتخواهان و آزادی‌خواهان، پیام‌آور موجي جدید بود که با حرکت کاروان‌های مختلف از سراسر جهان در یوم‌الارض کامل شد؛ و پیش‌بینی می‌شود یوم‌النکبه 2012 نیز بار دیگر چنین حرکتی را ببیند.
 
یوم‌النکبه و راهی که باید رفت
در این گام باید به صورت حقیقی و مجازی با ادبیات حقوق بشری و حفظ حقوق انسان‌ها، حرکت همراه از جانب کشورهای آزادشده و در حال انقلاب صورت بگیرد؛ و سخنان امام در مورد وادار به همراهی کردن سران کشورها با فشار مردمی وارد فاز جدیدی شود. طبیعتاً با تثبیت پیروزی‌های اسلام‌گرایان در انقلاب‌های منطقه باید در میان‌مدت اتحادیة جمهوری‌های آزاد و مستقل نیز به سمت برداشتن گام‌هایی مانند ارتش متحد اسلامی برای مقابله با رژيم صهيونيستي و امریکا برود که در کنار استراتژی حقوق بشری، انتخابات درون فلسطین، برخورد نظامی و اسلحة گرم نیز وارد معادلات مختلف در کارزار فلسطین شود.
 
منبع: ماهنامه زمانه، شماره 27و28
 

کلید واژه های مطلب: تاریخچة   تکاپوی   اسلامی   ـ   ایرانی   در   مورد   فلسطین   shia   muslim   

نظرات

فقط اعضای سایت قادر به استفاده از بخش نظرات هستند.