حقیقت نفاق (بخش چهارم)

حقیقت نفاق (بخش چهارم) shia muslim                   
در شماره گذشته از مجموعه مقالات پیش رو، به تعریف اجمالی از دو نوع نفاق که همان نفاق اصغر و نفاق اکبر و یا نفاق پنهان و نفاق آشکار می‎باشد، پرداختیم. لازم به یادآوری است که که منظور از کسانی که دارای نفاق اکبر می‎باشند افرادی هستند برای ضربه زدن به مسلمانان در میان آنها نفوذ می‎کنند و از آنها به عنوان جاسوس تعبیر می‎گردد. این افراد دارای نفاق آشکار می‎باشند؛ یعنی از نفاق و دورویی خود مطلع بوده و این کار را با هدف خاصی انجام می‎دهند.

بسم الله الرحمن الرحیم

بخش چهارم:

نوع دیگر نفاق، نفاق اصغر و یا پنهان می‎باشد که علی رغم نام آن، خطر این نوع نفاق، به مراتب بیش از نفاق آَشکار است؛ زیرا مبتلایان به آن، از وجود این نوع نفاق در خود بی اطلاعند و این امر باعث عدم مبارزه آنها با این رذیله اخلاقی می‎گردد. از این رو شناخت ویژگی‎های نفاق اصغر، به مراتب با اهمیت‎تر از نفاق اکبر می‎باشد؛ زیرا هر فرد پس از بررسی خود و تطبیق نوع رفتار و عملکرد خود با نفاق اصغر، می‎تواند ریشه‎های آن را در خود شناسایی کرده و با آن به مبارزه بپردازد؛ در غیر این صورت، به تدریج، حرکت نزولی را طی کرده و از مسیر حق فاصله گرفته و گمراه می‎شود.

•    اعتقاد به خدای ناتوان

یکی از ویژگی نفاق اصغر این است که فردی که به آن مبتلا می‎شود، خدا را دست بسته می‎داند. در نگاه این افراد، خدا، خدای غالب نیست بلکه دست بسته بوده و اسباب و لوازم مادی، فراتر از قدرت الهی، توانایی دارند.

خداوند در قرآن کریم  این افراد را لعنت کرده و می‎فرماید:

«وَقَالَتِ الْيَهُودُ يَدُ اللّهِ مَغْلُولَةٌ غُلَّتْ أَيْدِيهِمْ وَلُعِنُواْ بِمَا قَالُواْ بَلْ يَدَاهُ مَبْسُوطَتَانِ...»(1)

«و یهودیان گفتند: دست خدا بسته است ـ دست‌های خودشان بسته و بی اقتدار باد، و به سزای آنچه گفتند لعنت بر آنان ...»

نمونه این دیدگاه در جامعه امروز به وفور دیده‎می‌شود؛ یعنی امروزه شاهد حضور و فعالیت برخی افراد هستیم که نه تنها در عرصه شخصی و خصوصی خود، بلکه در عرصه اجتماعی و حتی سیاسی خدا را دست بسته می‎دانند.

 به عنوان مثال افرادی که از ترس فقر ازدواج نمی‎کنند؛ زیرا به قدرت الهی مبنی بر روزی رسانی قائل نبوده و اعتقادی ندارند؛ از سوی دیگر در عرصه سیاسی نیز کسانی که دارای این دیدگاه می‎باشند، از دشمن به شدت هراس داشته و به تعبیر دقیق‎تر در لایه‎های پنهان اعتقادی خود، قدرت دشمن رابیش از قدرت خدا می‎دانند مانند کسانی که با دستور زدن ناوهای آمریکایی که توسط امام خمینی صادر شد مخالفت کردند و از قدرت آمریکا ترسیدند.؛

این در حالی است که اگر در مقابل دشمن خدا، با هرچه در توان هست، ایستادگی کنیم، بدون شک  امداد الهی نیز، با ما همراه بوده و موفق خواهیم شد؛ مانند غزوات  بدر و خندق که در صدر اسلام اتفاق افتاد که جبهه مسلمانان با امداد الهی پیروز میدان شدند.

 مبتلایان به نفاق اصغر در اصل، وجود علت معنوی و قرار گرفتن آن‎ در ورای علت مادی را، قبول ندارند. و در واقع باید گفت این افراد با اصل اسلام مشکل دارند، زیرا بسیاری از آموزه‎های دین اسلام بر پایه علیت معنوی بنا نهاده شده‎است؛ مانند توکل بر خدا در عین تلاش در راه او  و یا این که انجام و رواج برخی گناهان و آن، باعث نزول عذاب‎هایی مانند زلزله و قحطی می‎گردد.

این جریان خطرناک، از ابتدای انقلاب در کشور وجود داشته و حتی در برهه‎هایی، با تصمیم‎گیری بر مبنای این دیدگاه، بر مسیر اصلی انقلاب تاثیر داشته‎است. این افراد، خداوند را دست بسته می‎دانند و به امدادهای غیبی، کم اعتقاد و حتی بی اعتقادند. این در حالی است که خداوند در قرآن در خصوص مکر دشمنان و شکست الهی آن‎ها می‎فرماید:

«وَ قَدْ مَکَرُوا مَکْرَهُمْ وَ عِنْدَ اللَّهِ مَکْرُهُمْ وَ إِنْ کانَ مَکْرُهُمْ لِتَزُولَ مِنْهُ الْجِبالُ»(2)

«آنها نهایت مکر خود را به کار زدند و ( سزای ) نیرنگشان نزد خداست ، هر چند از نیرنگشان کوه ها هموار گردد»

در توضیح این آیه باید گفت منظور از عنداللَّه مکرهم (و نزد خداست مکر ایشان) این است که خداى تعالى به علم و قدرت بر مکر ایشان احاطه دارد. به تعبیر دقیق‎تر مکر وقتى مکر است که از اطلاع طرف پنهان باشد و از آن خبر نداشته باشد اما اگر زیر نظر او انجام بگیرد و او هم بتواند در یک چشم بهم زدن نقشه وى را به راحتى خنثى نماید دیگر مکر علیه او نیست، بلکه مکر علیه خود مکر کننده است؛ بنابراین ستمگران هرچند صاحب قدرت و قوت باشند اما سرانجام مخذول خداوند خواهند شد.

ادامه دارد ...

برگرفته از  سخنرانی استاد رائفی پور با موضوع حقیقت نفاق/ فاطمیه 94/ هیئت عشاق الحسین(علیه السلام)

پینوشت:
1.    مائده/64
2.    ابراهیم/46

کلید واژه های مطلب: حقیقت   نفاق   (بخش   چهارم)   shia   muslim   

نظرات

فقط اعضای سایت قادر به استفاده از بخش نظرات هستند.