فضای مجازی رسانه‎ای نو ظهور (1)

فضای مجازی رسانه‎ای نو ظهور (1) shia muslim                   
در شماره‎ پیشین از مجموعه نوشتارهای رسانه، از ماهواره به عنوان یکی از ابزارهای تاثیرگذاری غرب بر جوامع سنتی و مخصوصا مذهبی یاد کردیم و این رسانه را، به عنوان عامل اصلی تغییر سبک زندگی در کشورهای اسلامی معرفی نمودیم. در این شماره در نظر داریم از فضای مجازی به عنوان رسانه‎ای نوظهور اما موثر در عرصه روابط فردی و اجتماعی یاد کرده و چگونگی تاثیر آن بر اقشار مختلف مخصوصا جوانان را مورد ارزیابی قرار دهیم.

بسم الله الرحمن الرحیم

با گسترش فناوری اطلاعات در اواخر قرن بیستم و تاثیر شگرفت آن بر جنبه‎های مختلف زندگی فردی و اجتماعی انسان، بسیاری از تحلیل گران، این فناوری را، بسیار موثرتر از پدیده‎ انقلاب صنعتی و یا ساخت ماشین چاپ عنوان می‎کنند، تا جایی که این تحول عظیم و گسترده شدن صنعت رسانه‎، بر تمام معادلات بین انسانی و حتی بین‎المللی، تاثیر غیر مستقیم و همچنین مستقیم داشته‎است.

از این‎رو می‎توان گفت در حال حاضر بخش اعظمی از معادلات بین کشورها، در اختیار رسانه بوده و به وسیله آن مدیریت می‎شود.

در این میان اینترنت به عنوان ابزار نوین و اصلی در مدیریت فکری مردم جهان، برای فعالیت در این جنگ رسانه‎ای وارد میدان شده و در حال انجام وظیفه اصلی خود یعنی حاکم کردن تفکرات سکولار غرب و استحاله فرهنگی و سیاسی جوامع سنتی می‎باشد.

در توضیح باید گفت فضای مجازی  مبتنی بر گذاره های لیبرالیستی، جهانی تازه را پیش روی انسان قرار داده‎است که بودن در آن گاهی نبودن در جهان واقعی را به دنبال خواهد داشت و همین امر، استقبال مخاطبان مخصوصا افرادی که با مشکلات و سرخوردگی‎های فردی و اجتماعی روبه‎رو بوده‎اند را به دنبال داشته‎است.

ویژگی اصلی فضای مجازی که باعث ترغیب مخاطبین مخصوصا جوانان به فعالیت در آن می‎گردد، ایجاد حس آزادی برای به اشتراک گذاشتن عقاید و دیدگاه‎ها با دیگر کاربران می‎باشد.

در توضیح باید گفت، تا پیش از گسترش فناوری اطلاعات و تبدیل آن به یکی از ابزارهای اصلی زندگی روزمره افراد، رابطه رسانه و مخاطب، به صورت فعال و منفعل بود. بدین معنا که مخاطب امکان هیچ گونه دخل و تصرف در محصولات رسانه‎ای که در اختیار او قرار می‎گرفت نداشت و تنها بیننده و یا شنونده آن چیزی بود که به عنوان محصول نهایی در اختیار او قرار می‎گرفت.

اما به تدریج و با گسترش اینترنت و فعالیت آزاد کاربران در آن، کاربر یا همان مخاطب، به ظاهر به صورت عنصر فعال درآمده و آزادانه به ارائه افکار و حتی تغییر در داده‎های رسانه‎‎ای پرداخت.

این در حالی است که به اذعان کارشناسان و صاحب‎نظران، این تصور نسبت به وجود آزادی و اختیار در فضای مجازی در اصل،  امری ظاهری و خیالی بوده و نه تنها وجود خارجی ندارد بلکه باید گفت کاربر یا همان مخاطب، در جریان فعالیت رسانه‎ای خود در فضای مجازی بیش از زمان گذشته منفعل بوده و حتی در مواردی به صورت ناآگاهانه و بدون خواست قلبی، به کارگزاری برای اجرای سیاست‎های گردانندگان اصلی فضای سایبر بدل خواهد شد و این یعنی همان مدیریت آزاد اطلاعات در بستری که غرب فراهم آورده است.

به طوری که برای نمونه هر روز بیش 294 میلیارد ایمیل فرستاده و در حدود 2 میلیون پست وبلاگ نوشته می شود و باید گفت تمامی این فعالیت‎ها، تحت نظر و کنترل گردانندگان اصلی فضای سایبر می‎باشد که همین امر در مواردی، کابران را با مشکلات جدی فردی و اجتماعی و حتی سیاسی روبه‎رو کرده است.

با گسترش شبکه‎های اجتماعی مخصوصا فیس بوک و همچنین شبکه‎های اجتماعی مربوط به تلفن‎های همراه، این تصور یا به تعبیر دقیق‎تر، توهم امکان فعالیت آزادانه در مخاطبین تقویت شده و بسیاری از کاربران با این دیدگاه که در بستری امن مشغول به فعالیت می‎باشند، تمامی اطلاعات شخصی، عقاید مذهبی و حتی عقاید سیاسی خود را در معرض دید همگان قرار می‎دهند و از این اسباب شناسایی آسان‎تر خود را فراهم می‎آورند. تا جایی که اگر پیش از این برای شناخت و به تعبیری جاسوسی از یک فرد، نیاز به عملیات گسترده اطلاعاتی بود، امروزه، شبکه‎های اجتماعی مانند فیس بوک، به عنوان یکی از اصلی‎ترین ابزارهای جاسوسی بدل شده‎ و حتی خود فرد، داوطلبانه اطلاعات فردی و حتی محرمانه خود را در اختیار سرویس‎های جاسوسی قرار می‎دهد.

در همین رابطه، «رونن برگمن» کارشناس اسراییلی امور اطلاعات و نویسنده کتاب «جنگ مخفی اسراییل در ایران» به پایگاه خبری بی‌بی‌سی می‌گوید: «زیر نظر داشتن شبکه‌های اجتماعی در اینترنت، حداقلی چیزی است که باید از سرویس اطلاعاتی هر کشور انتظار داشت‏.‏»

برگمن تاکید می‌کند‏:‏ «اسراییل از اطلاعات شخصی که به میزان زیادی در اینترنت یافت می‌شود، برای شناسایی افرادی که احتمال دارد به این رژیم کمک کنند، استفاده می‌کند‏.» (‏1)

از سوی دیگر باید گفت فیس بوکی که به ادعای گردانندگان اصلی آن بر مبنای مدیریت آزاد جهانی پا به عرصه فضای مجازی گذاشته و بر همین مبنا به فعالیت خود ادامه می دهد، پس از اعتراض مقامات رژیم صهیونیستی در خصوص فعالیت صفحه موسوم به « انتفاضه سوم» که توسط حامیان بیت المقدس اداره می‎گردید، اقدام به حذف این صفحه از شبکه خود می‎نماید.(2) این در حالی‎است که بسیاری از گروه‎های مخالف نظام جمهوری اسلامی ایران، به راحتی در این شبکه، به ارائه مطالب و اشتراک آن اقدام می‎نمایند و  مقایسه همین دو امر کافی است که اهداف سیاسی این شبکه اجتماعی مشخص گردد.

در شماره آینده به بررسی بیشتر تاثیر استفاده بیش از اندازه و بی ضابطه از اینترنت و همچنین شبکه‎های اجتماعی خواهیم پرداخت. (ان شاءالله)

ادامه دارد...

پی نوشت:
1. چگونگی جاسوسی رژیم صهیونیستی از طریق "فیس‌بوک"- خبرگزاری اینترنتی جهان- سال 1389
2. بازديد يک مقام رژيم صهيونيستي از فيس‌بوک- خبرگزاری اینترنتی مشرق- سال 1390

 

کلید واژه های مطلب: فضای   مجازی   رسانه‎ای   نو   ظهور   (1)   shia   muslim   

نظرات

فقط اعضای سایت قادر به استفاده از بخش نظرات هستند.